Het hebben van een constante stroom aan krachtige content is erg belangrijk: halfbakken teksten die ook nog eens niet vindbaar zijn moeten verleden tijd zijn, zeker in de wereld waarin we ons nu bevinden. De online concurrentie is groter dan ooit, nu fysieke marketing al een aanzienlijke tijd een no-go is. Hoe onderscheid jij jezelf van je concurrenten met kwalitatief hoogwaardige content? We hebben vijf belangrijkste trucs voor je op een rijtje gezet.
Het is ontzettend belangrijk om in te zetten op de productie van kwaliteitscontent. Jouw website is namelijk niet alleen het online visitekaartje van jouw bedrijf, maar ook vaak het allereerste contactmoment van nieuwe leads. Met schrijven om het schrijven kom je er niet meer.
Elk begin is lastig; zomaar een tekst uit de losse pols schrijven doe je niet zomaar. Heb je eenmaal tekst op papier staan, kan het zomaar zijn dat je een paar belangrijke elementen bent vergeten tijdens het schrijven. En dat geldt niet alleen voor tekstuele content. Wij hebben vijf tips voor je op een rijtje gezet zodat je vandaag nog jouw content naar een hoger niveau kan tillen!
We zeggen het wel vaker, maar ik zeg het gewoon nog eens: ken je publiek! Weten voor wie je content maakt, is het allerbelangrijkste. Als je een helder beeld hebt wie je buyer persona’s zijn en wat hun wensen en problemen zijn, kun je nieuwe content daarop afstemmen. Wees je bij elke stap van het schrijfproces bewust van wat jouw ideale klant bezighoudt. Op die manier zal je content vele malen meer aanspreken.
Jouw ideale klant moet zich herkennen in de zaken waar je over schrijft. Heb je dit nog niet helder? Geen probleem, dan is het gewoon tijd dat je even teruggaat naar de tekentafel. Kijk hierbij naar je bestaande klanten, de mensen die jouw producten kopen. Denk hierbij ook na over de tone of voice: dit moet aansluiten bij wat jouw bedrijf uitstraalt, maar voornamelijk bij de manier waarop jouw doelgroep aangesproken wilt worden.
In lijn met voor wie je de content schrijft, is het zaak om te achterhalen welke zoekwoorden jouw doelgroep inzet. Doe onderzoek naar de dromen van je doelgroep, Google eens sleutelwoorden die horen bij die dromen en bij het onderwerp van je tekst. Tip: doe dit dan altijd in een incognito venster. Zo weet je zeker dat deze zoekresultaten willekeurig door Google zijn gekozen.
Check vervolgens welke websites bovenaan komen te staan (organische resultaten), bekijk welke termen zij in hun headers gebruiken. Het kan ook helpen om te kijken naar wat Google aandraagt als gerelateerde zoekwoorden. In onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld suggesties die Google biedt als je zoekt op ‘online marketing’.
In het verlengde van de vorige twee punten, wees je bewust van de deelbaarheid en vindbaarheid van je content. Zet de keywords die je met je onderzoek hebt gevonden in om een heldere structuur aan te brengen in je artikel. Zo zet je de belangrijkste zoektermen in de H1-titel, sub-zoekwoorden in de H2-titels, enzovoorts. Denk daarnaast goed na over de juiste meta-titel en metaomschrijving. Zorg ervoor dat daarin de beste zoekwoorden naar voren komen. Link naar relevante content op je website. Door al deze zaken secuur te doen, voed je Google relevante en nieuwe informatie, waardoor de kans dat Google jou relevanter vindt dan je concurrent, steeds groter wordt.
In een eerdere blog over de belangrijkste content-trends van 2021 bespraken we al het nut van het gebruik van verschillende kanalen. Dit sluit naadloos aan op het vorige punt. Het is nu eenmaal zo dat de één liever een video kijkt en de ander liever een tekst leest, of de één liever naar podcasts luistert en de ander juist in één opslag wil zien wat hij nodig heeft in een strakke infographic. Zet dus hoog op de agenda dat je je persona’s kent en weet wat hun voorkeur heeft. Dit is ook sterk afhankelijk van het platform waarop deze mensen actief zijn. Zo blijkt uit een onderzoek dat vorig jaar ruim 57% van de mensen tussen de 20 en 39 het meest actief waren op Instagram. Richt jij je dus meer op young professionals? Maak dan gebruik van ‘snellere’ content op Instagram, zie een voorbeeld van ons Bluebump Instagram Account:
Denk daarnaast ook aan het plaatsen van podcasts op Spotify, interactieve praatsessies op Clubhouse of sterke video’s op YouTube. Zet deze middelen dus ook gerust in bij je blog, businesscase of aanmeldpagina van je online event.
Je content kan nog zo relevant en sterk zijn, maar als je niet de juiste vervolgactie verbindt aan je content, heeft het maar weinig zin. Je verliest dan de aandacht van je potentiële koper en je haalt er zelf geen rendement uit. Zorg er dus voor dat je de lezer iets kunt bieden. Zo kun je bijvoorbeeld als vervolgactie van een blog een webinar of online event organiseren, waarin je verder de diepte induikt en écht kennismaakt met je doelgroep. Een tip kan zijn om mensen een infographic te laten downloaden of toegang te geven tot een video achter een formulier. Denk ook goed na over de plaatsing en vormgeving van deze call-to-action: wees bijvoorbeeld kort en bondig, gebruik woorden van urgentie zoals “direct” en zorg ervoor dat de button contrasteert met de rest van de pagina.
Vervolgens helpt het om met je marketing-automation platform een actie in te richten, die ervoor zorgt dat men de juiste content ontvangt. Als je zo’n platform niet hebt: geen probleem, zet het op de agenda voor een later moment. Er zijn immers ook andere manieren om de relevante vervolg content op de deurmat van je lead te krijgen.
Start altijd bij tip 1 van dit blog. Wij kunnen ons goed voorstellen dat het moeilijk is om te weten waar je moet beginnen. Lukt het je toch niet? Dan helpen we je graag door een zoekwoordenonderzoek te doen en jouw blogpost helemaal SEO-proof te maken. Ben je er nog niet achter wie je doelgroep is? Ook dan kunnen wij je ondersteunen bij het definiëren van je persona’s in een assessment of aan de hand van het Canvas Business Model.
Wij helpen je graag met het opzetten van nieuwe content! Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen of gewoon wat tips ontvangen? Laat het ons weten en we nemen contact met je op. Vinden we leuk!
We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?
Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?
Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.