Content trends 2021

De belangrijkste content trends van 2021

Afgelopen jaar zagen we een enorme verschuiving naar online werken. Er werd nog meer gebruik gemaakt van online content om zo in het vizier van de doelgroep te blijven. Maar wat zijn eigenlijk de belangrijkste content trends van 2021? Wij zochten het voor je uit. En hoewel we niet in een glazen bol kunnen kijken (afgelopen jaar hebben we al geleerd dat niet alles te voorspellen is), zullen de volgende trends helpen bij het verkrijgen van meer leads, verkeer of omzet!

Het belang van online video groeit

We schreven er al eerder over; online video is de perfecte manier om je bedrijf te promoten, naamsbekendheid te vergroten of nieuwe mensen te bereiken. Ook in 2021 mag videomarketing niet ontbreken in je strategie. En dan hebben we het niet per se over die video van de uit de hand gelopen kerstborrel op je werk. Nee, focus je op video’s die passen bij je bedrijf en de doelgroep.

Personaliseer je video’s en stem ze af naar waar jouw klant op dat moment in de buyer journey zit. Maakt een potentiële klant net kennis met jouw bedrijf? Zorg ervoor dat je een korte explainer video op je homepage hebt staan waarin je kort uitlegt wie je bent en wat je doet. Overwegen ze gebruik te maken van jouw services? Laat met een in-depth demo video je producten zien. Wees niet bang om zelf voor de camera te staan! In een video kan jij je persoonlijkheid laten zien en meteen een menselijke connectie leggen, iets dat erg belangrijk is in een tijd waar de meeste communicatie gedwongen online is.

Verschuiving naar online events en hybride events

Het gebruik van webinars en online events zijn door de coronacrisis het afgelopen jaar enorm gegroeid. Inmiddels durven we steeds meer (voorzichtig) te dromen over fysieke evenementen. Dat wil niet zeggen dat webinars en online events in 2021 compleet uit het plaatje verdwijnen; nog altijd zal het een belangrijke rol blijven spelen in het bereiken van je klanten. Vooral webinars blijken een effectieve manier om leads te genereren en informatie te delen. Om op te vallen tussen het gros, is een goede voorbereiding en veel interactie met je doelgroep noodzakelijk. We hebben alle tips voor een succesvol webinar al voor je op een rijtje gezet.

Of fysieke evenementen een terugkeer maken in 2021 is nog onduidelijk. Naast het nieuwe normaal van online events, blijft er behoefte aan face-to-face contact bij fysieke evenementen. Zodra het kan zullen deze dan ook weer volop georganiseerd worden. Toch zullen mensen nog een beetje terughoudend zijn voor het deelnemen aan events waar veel mensen fysiek aanwezig zullen zijn. We zijn inmiddels zo gewend om op onszelf te zijn, dat we al kriebelig worden bij het zien van grote groepen mensen. De voordelen van online events die we het afgelopen jaar hebben ontdekt zullen dus een blijvende indruk uitoefenen.

Een interessante tussenweg zijn hybride events. Hybride events zijn fysieke events waarbij de sprekers en sessies ook live worden uitgezonden. Dit soort evenementen geven de ruimte voor zowel mensen die behoefte hebben aan fysiek contact als mensen die nog een beetje huiverig zijn of niet deel kunnen nemen door gezondheidsredenen. Een opname van de sessies kan er ook voor zorgen dat mensen nog een hele tijd na je event nog interactie hebben met je content.

Podcasts als populaire contentvorm

Waar het lezen van artikelen om een redelijk grote inspanning vraagt, zijn podcasts veel makkelijker te verteren. Of je nu in de trein zit, onderuitgezakt op de bank of een boswandeling maakt; een podcast kun je altijd en overal luisteren. Het gebruik van podcasts wordt dan ook steeds populairder. Ook voor bedrijven blijkt dit een vernieuwende manier te zijn om hun expertise te delen, interessante samenwerkingen aan te gaan en mensen uit eigen vakgebied te interviewen. Heb je bijvoorbeeld al eens nagedacht om podcasts te gebruiken als aanvulling op je blogs? Informatie die ze tijdens het lezen (misschien) zouden overslaan, horen ze wel in je podcast. Interessant als je relevante dingen wil bespreken of voorbeelden wil geven die je niet terug hebt laten komen in je blog.

Bied je content op meerdere manieren aan

Waar de één graag leest, vind de ander het juist prettig om te luisteren. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren voor het ‘consumeren van content’. Gelukkig maar, want als we allemaal hetzelfde zouden doen blijft er voor jou geen uitdaging meer over. Reden genoeg dus om je content op meerdere manieren aan te bieden en een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Heb je een blog geschreven? Maak er een korte explainer video bij! Neem een podcast op waar je dieper op het onderwerp in gaat of zorg ervoor dat je blog aandacht krijgt in een nieuwsbrief of op social media. Door keuzes te geven in de manieren waarop je content geconsumeerd kan worden, maak je het leven van je klant een stuk makkelijker.

Trends op het gebied van content marketing veranderen constant. 2020 heeft ons geleerd om voorbereid te zijn op het onverwachte en om ons snel aan te kunnen passen aan veranderingen. Het is een goed idee om alvast na te denken over wat je met je content gaat doen als de wereld zich weer langzaam gaat aanpassen aan fysieke interactie. Ondanks dat is online content er om te blijven en zal de groei die vorig jaar is gestart nog lang niet afremmen. Blijf op de hoogte door het lezen van de SEO trends of ontdek hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content!

Laatste berichten

Hoe jouw video opvalt

Hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content

Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?‍

Lees meer
Online evenementen

Waarom een online evenement een prima alternatief is

Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?

Lees meer
Online events tijdens corona

Kwalitatief hoogwaardige online events – profiteren van het nieuwe normaal

Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.

Lees meer
All posts