Als we een scherp beeld hebben bij de huidige situatie van het assessment dan is het tijd om een goed marketingplan op te stellen. Een goed plan begint bij een heldere doelstellingen. Goede doelstellingen geven richting en energie. Beide hebben we nodig om je onderneming te laten groeien en je marketingplan te laten renderen.
Voor het realiseren van de meest effectieve strategie, is het belangrijk om de koppen bij elkaar te steken. In een workshop gaan we hands-on aan de slag om de resultaten van de assessment en de marketingscan om te zetten naar een pragmatisch marketingplan. In de workshop gaan we via doelstellingen en persona’s naar content en campagnes.
Het startpunt voor het marketingplan zijn je doelstellingen voor de komende periode. Wil je groeien in naamsbekendheid? Wil je groeien met nieuwe klanten? Wil je juist bestaande klanten beter gaan helpen? Het kan allemaal, maar de vraag is welke keuze maken we? Die keuzes hoeven elkaar niet uit te sluiten maar alles tegelijk gaat niet werken.
Nu de doelstellingen helder zijn is tijd om een de slag te gaan met jouw persona’s. Wie koopt jouw producten? Wie is je ideale koper? Wat zijn zijn dromen? En wat zijn de angsten? Op basis van deze fictieve representatie van jouw ideale klant, kan je gericht met je marketing aan de slag.
Met de doelstellingen in de hand en onze persona’s op scherp, is het zaak om te gaan kijken welke content we al hebben en welke content er nodig is. Vaak blijkt er verrassend veel al aanwezig te zijn. Soms is het nodig om een blog weer aan te scherpen voordat het ingezet wordt; een kleine aanpassing is vaak voldoende. Soms kan een boodschap in een nieuwe vorm beter verpakt worden. Zo kan een goede boodschap nog effectiever gebracht worden in bijvoorbeeld een video.
De laatste stap bij het opstellen van het marketingplan is het opstellen van de kalender met campagnes. We zorgen dat de campagnes mooie “funnels” vormen, zodat je klant meegenomen wordt in zijn zoektocht naar relevante informatie. Om er zeker van te zijn dat we je doelstellingen kunnen realiseren hebben we een toolset om je campagnes te simuleren. Zo krijgen we direct zicht op de resultaten die we kunnen verwachten en kunnen we bijstellen waar nodig.
Voor Profource mochten we een mooie bedrijfsvideo maken. Profource is leidend op het gebied van Oracle ERP en maakt met haar kennis de wereld van haar klanten een stuk mooier. Zo ook voor HVC, een grondstof en energiebedrijf verantwoordelijk voor duurzaam afvalbeheer en het produceren van duurzame energie. Bluebump werd ingezet om deze klantencase op beeld vast te leggen.
Voor Finext organiseerden we de Data and Analytics Line Up 2019 in het Drijvend Paviljoen in Rotterdam.