webinar organiseren

Een succesvol webinar organiseren: 5 tips

Webinars waren al populair, maar nu iedereen vanuit huis werkt, speelt dit online communicatiemiddel een nog grotere rol. Er zijn bij het organiseren van een webinar veel dingen waar je tegenaan kunt lopen en waar je de fout mee in kunt gaan. Maar hoe zorg je nou dat jouw webinar succesvol uitpakt? Wij geven je 5 tips zodat jij voorbereid aan de slag kunt gaan!

Tegenwoordig is het een stuk lastiger om de klant te bereiken. De fysieke evenementen zijn afgelast en een groot deel hiervan wordt verplaatst naar online. De kans is groot dat jij door deze verschuiving minder zichtbaar bent voor je klant. Maar hoe zorg je ervoor om toch nog iets van je te laten horen aan de klant? Het organiseren van een webinar is hiervoor de perfecte oplossing! Op deze manier kun je online-informatie met klanten delen, zonder er fysiek mee in contact te komen. Het is een kostenefficiënte manier om informatie over te brengen en doordat de klanten niet hoeven te reizen, is het ook nog eens enorm tijdbesparend. Natuurlijk wil je de klant wel iets te bieden hebben en wil je dat je webinar professionaliteit uitstraalt, toch? We delen onze tips voor het organiseren van een succesvol webinar, zodat jij online successen kunt behalen!

Tips voor het organiseren van een succesvol webinar

 Tip 1. Voorbereiding is key

Een goede voorbereiding is bij het opzetten van een webinar het halve werk. Dat klinkt misschien cliché, maar is echt waar. Zorg dat er van tevoren een mooie, professionele presentatie is gemaakt. Het is belangrijk dat je weet waar je het over gaat hebben en dit verhaal ook op een spontane en interessante manier kunt vertellen. Zorg dat je van tevoren goed oefent om alles zo natuurlijk mogelijk te laten lijken en zo ontspannen mogelijk over te komen.

Tip 2. Zorg voor een interactief webinar

Eenrichtingsverkeer tijdens een webinar… Saai hé? Wanneer je alleen gaat zenden raak je snel de aandacht kwijt van de ontvanger en zal de informatie minder goed blijven hangen. Interactie met de kijker is een absolute must om de interesse van je kijkers te behouden. Er zijn veel manieren om te zorgen dat een webinar interactiever wordt. Bij een live sessie kun je de kijkers live vragen laten insturen voor de spreker. Als het vooraf opgenomen is, en dus later wordt uitgezonden, kun je bijvoorbeeld vragen stellen waardoor de kijker gaat nadenken. Ook kun je bij de meeste webinar platforms vragen stellen tijdens de sessie of kan de chatfunctie worden gebruikt. Zorg dat er altijd iemand paraat zit om deze gedurende de uitzending te beantwoorden.

Tip 3. Zorg voor de juiste webinar software

Bij het uitzenden van een webinar moet rekening worden gehouden veel technische aspecten. Het beeld en geluid moeten van goede kwaliteit zijn en daarnaast komt er vaak ook nog een presentatie en/of demo bij kijken. Met de juiste webinar software is het ook mogelijk om bijvoorbeeld polls in beeld te brengen of de deelnemers terug te laten praten. Het gebruik van de juiste software is essentieel om zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Nu denk je misschien, hoe kom ik aan zulke software? Wij kunnen je daarbij helpen! In onze eigen Bluebump webinar studio met professionele apparatuur, nemen wij webinars op en zenden wij deze uit. Wij regelen alle techniek, jij de presentatie. Geen zorgen, ook dáár kunnen we je bij helpen. Laat je gegevens onder aan deze pagina achter en wij nemen contact met je op om alle mogelijkheden door te spreken.

Tip 4. Neem het webinar op

Een groot voordeel van het organiseren van een webinar is dat de content hergebruikt kan worden. De deelnemers kunnen het uitgezonden webinar terugkijken of het kan met andere klanten worden gedeeld. Vergeet ook niet om de uitzending te plaatsen op je eigen website. Kortom; neem áltijd je webinar op. Het is daarbij ook van belang om de personen die interesse hebben getoond of de sessie hebben bekeken, op te volgen. Dit kan leiden tot interessante leads!

Tip 5. Zorg voor een goede structuur tijdens je webinar

Een juiste structuur in je webinar zorgt ervoor dat je verhaal duidelijk overkomt op de deelnemer. Dit doe je door je webinar in denkbeeldige stukken op te delen. Het is belangrijk dat je het kort en bondig houdt en niet te veel afwijkt van het onderwerp en de kern van het verhaal.

Wat zijn de kosten voor een webinar?

De kosten van een webinar hangen af van verschillende factoren, bijvoorbeeld van het platform, van of je het zelf organiseert of het uitbesteed aan een marketingbureau. Geef je het liever uit handen? Je kan al een professioneel webinar uitzenden bij Bluebump vanaf €650. Wij werken met transparante pakketten, volledig flexibel en zonder lange en ingewikkelde contracten. Neem contact op via het formulier onder aan deze pagina voor een voorstel op maat.

Professionele webinar studio huren?

Dat kan! Wij verhuren onze professionele webinar studio graag aan je. Met onze professionele gear schiet je de mooiste video’s of webinars met de beste geluidskwaliteit. Zo kun jij je verhaal pas écht duidelijk overbrengen aan de klant. Wil je weten hoe wij dat doen? Laat je gegevens onder aan deze pagina achter en wij nemen contact met je op om alle mogelijkheden door te spreken.

Hulp nodig met het organiseren van een webinar?

Bluebump is specialist op het gebied van webinars. We helpen je graag van A tot Z met het organiseren van een succesvol webinar voor jouw organisatie. Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt!

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

Hoe jouw video opvalt

Hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content

Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?‍

Lees meer
Online evenementen

Waarom een online evenement een prima alternatief is

Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?

Lees meer
Online events tijdens corona

Kwalitatief hoogwaardige online events – profiteren van het nieuwe normaal

Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.

Lees meer
All posts