Wij hebben het al meerdere keren gehad over de waarde van contentmarketing. Wellicht dat je op basis hiervan al flink bezig bent geweest met het creëren van inhoudelijke sterke content voor op jouw website. Goed bezig! Maar trekt jouw content wel de aandacht van jouw doelgroep? Is het onderscheidend genoeg om op te vallen? Een creatieve manier om dit te realiseren, is het toevoegen van interactieve elementen! Interactieve content bezorgt jouw bezoekers een unieke en entertainende ervaring waardoor je meer engagement kunt bereiken. Benieuwd hoe dit werkt? En hoe je interactieve-contentmarketing kunt toepassen? Lees dan snel verder!
Interactieve content is content die op een creatieve, en vaak entertainende, manier de actieve medewerking van bezoekers vraagt. Een standaard tekst of video kan een bezoeker alleen maar passief lezen of bekijken. Dit noemen we ook wel éénrichtingsverkeer, waarbij er weinig tot geen interactie mogelijk is. Interactieve content daarentegen vraagt de bezoeker om actief deel te nemen. Door bezoekers bijvoorbeeld een poll in te laten vullen of zelf door de content te laten navigeren, bezorg je hen een creatieve en gepersonaliseerde ervaring.
Interactieve content is een waardevolle toevoeging aan jouw contentstrategie die velen voordelen oplevert:
We leven in een wereld waar je niet meer om content heen kunt. Hoe zorg je ervoor dat jouw content onderscheidend genoeg is om op te vallen? Uit onderzoek van Content Marketing Institute bleek dat 81% van de deelnemers vond dat interactieve content beter de aandacht trekt dan statische content. Door interactieve elementen toe te voegen, bezorg je jouw bezoekers namelijk een unieke ervaring die ze op andere webpagina’s niet vinden!
Door jouw bezoekers uit te nodigen om actief deel te nemen aan de content, houd je hen geboeid en zullen ze langer op jouw website blijven. Want zeg nu zelf, zelf meedoen is toch leuker dan alleen toekijken?
Interactieve content biedt jou als marketeer een mooie kans om jouw doelgroep beter te leren kennen. Door aan de hand van bijvoorbeeld een poll of quiz tactische vragen te stellen, kun je inzicht verkrijgen in de voorkeuren en behoeften van jouw bezoekers. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om jouw content te optimaliseren en beter aan de laten sluiten op jouw doelgroep.
Wanneer je jouw bezoekers actief laat participeren met interactieve content, biedt je ze een leuke en unieke ervaring. Dit kan ervoor zorgen dat ze vaker terugkomen naar jouw website, meer conversies doen en loyaal worden aan jouw bedrijf!
Geen zorgen, voor het toepassen van Interactieve Content hoef je inhoudelijk geen enorme aanpassingen te doen aan jouw bestaande content. Het is slechts een kwestie van interactieve elementen toevoegen waarmee je jouw potentiële klanten actief betrekt bij jouw content. Hieronder vind je een aantal voorbeelden die je kunt implementeren:
Spelenderwijs leren… De combinatie van entertainment en educatie blijft voor velen effectief! Het afnemen van een quiz, of assessment, is niet alleen leuk voor jouw websitebezoekers, maar ook erg handig voor jou als marketeer. Het gegeven antwoord geeft je namelijk inzicht in de vraag, het probleem of de behoefte van de bezoeker. Vervolgens kun je hierop inspelen door relevante content te tonen die hierop aansluit.
Een interactieve calculator is een tool waarmee jouw websitebezoeker eenvoudig meerdere scenario’s kan berekenen. Denk bijvoorbeeld aan een calculator waarmee een websitebezoeker de kosten voor studiohuur kan berekenen. Of een calculator die kan uitrekenen wat de Return On Investment (ROI) is op basis van kosten en opbrengsten. En aangezien deze variabelen van tijd tot tijd kunnen wijzigen, zullen bezoekers terug blijven komen naar jouw website om de berekeningen opnieuw te doen!
Zet jij jouw infographics of brochures nog niet interactief in? Zonde! Deze communicatiemiddelen zijn namelijk bedoeld om mensen van (vaak complexe) informatie te voorzien en werken van nature dus alleen zendend. Door digitaal interactieve elementen toe te voegen, kun je de lezer als het ware zelf door de infographic of brochure heen laten navigeren. Wanneer de lezer klikt op een bepaalde tekst of afbeelding, kun je deze informatie of data tot leven brengen. Dit kan bijvoorbeeld met voice-overs, geluidseffecten en bewegende animaties. Met een interactieve infographic of brochure creëer je een unieke en entertainende ervaring voor de lezer waardoor de kans op interactie ook toeneemt.
Deze is misschien wat complexer, maar wel één van de meest krachtige soorten interactieve content! Wat dacht je van rondleiding via een 360 graden-video? Of een video waarbij je de kijker actief laat bepalen hoe het verhaal verder verloopt? Interactieve video’s verhogen de betrokkenheid van de bezoekers en bieden hen een gepersonaliseerde ervaring. Zo trek je de aandacht, onderscheid je jezelf én bereik je meer engagement!
Samen met Rockfeather hebben wij interactieve content kunnen toepassen in een van hun blogs. Het Microsoft Power BI dashboard geeft meer betere functionaliteit voor Power BI admins. Hoewel door middel van een iframe staat er in de blog een bruikbare demo versie van het dashboard. Benieuwd hoe dit er uit ziet? Neem dan snel een kijkje!
Ben jij benieuwd wat interactieve content allemaal voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem dan contact met ons op via onderstaand formuliertje. Samen kijken we naar de mogelijkheden die aansluiten op jouw bestaande content!
Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
We nemen zo snel mogelijk contact met je op
Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?
Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?
Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.