SEO in 2020: de 5 belangrijkste trends van dit jaar

Tijd voor een stand van zaken: welke belangrijke SEO Trends zien we in 2020? En hoe kun je met slimme zoekmachinemarketing beter online vindbaar te zijn? De vijf belangrijkste trends op het gebied van zoekmachineoptimalisatie hebben wij voor jou als marketeer op een rijtje gezet. Houd daarbij in je achterhoofd: je schrijft voor de zoeker, niet voor Google.

Zoekmachinemarketing heeft als doel om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines te plaatsen. Hoe hoger jouw website in de zoekresultaten, des te groter de kans dat er verkeer naar jouw website komt en dit klanten oplevert. Zorg dat je website optimalisatie op orde is en houd je SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising) up-to-date. Wij hebben de laatste belangrijke trends voor je op een rijtje gezet:

 1. Grootste update van Google: BERT

De meest ingrijpende update van Google in de afgelopen vijf jaar is een feit: Bidirectional Encoder Representations from Transformer (BERT). BERT is een algoritme dat beter in staat is om menselijk taalgebruik te begrijpen. In de praktijk betekent dit dat zoekopdrachten niet alleen meer draaien om zoekwoorden, maar juist ook om context. De zoekmachine analyseert je website na BERT-update niet anders dan voorheen. Het kijkt alleen op een andere manier naar zoekopdrachten die potentiële klanten invoeren. Met de komst van BERT speelt kwaliteit van je content een nóg grotere rol. Zorg er daarom voor dat je continuïteit in je content creëert en de kwaliteit van je content bewaakt.

2. Voice search breekt door

Voice search is het invoeren van zoektermen door middel van spraak. Voice search groeit razendsnel, zo maken steeds meer mensen gebruik van digitale assistenten zoals Google Home of Siri. Waar voorheen de focus lag op shorttail keywords, vindt er een verschuiving plaats naar longtail keywords. Mensen spreken immers in hele zinnen, ook als ze het tegen een digitale assistent hebben. In combinatie met de BERT-update is menselijk taalgebruik relevanter dan ooit tevoren. Longtail keywords zorgen ervoor dat zoekmachines je content als natuurlijk bestempelen. Daarnaast een extra tip: blijf je SEO optimaliseren zoals je altijd doet, voice search profiteert hier ook van.

3. Local SEO wordt nog belangrijker

Met de opkomst van voice search, is local SEO nóg belangrijker. Local SEO is website optimalisatie op lokaal niveau. Google kent de locatie van de zoeker en de resultaten zijn vaak gebaseerd op de locatie. Als je je lokale SEO op orde hebt, ben je beter vindbaar in de regio. En betere vindbaarheid in de regio leidt tot een hogere SE-ranking bij zowel gesproken als niet-gesproken zoekopdrachten.

4. Structured data helpt een handje

Alhoewel zoekmachines steeds beter de content op je website begrijpen, kan je ze een handje helpen. Door middel van stukjes code toe te voegen aan je webpagina’s, leg je uit wat er op die pagina aan informatie op staat. Deze stukjes code worden structured data genoemd. Algoritmes kunnen door structured data sneller en makkelijker jouw website indexeren en je content op waarde schatten. De opbrengst? Grotere kans op een betere ranking in Google en beter scoren op zoekopdrachten.

5. Featured snippets zijn in opkomst

Al vele jaren zien we een daling van de Click Through Rate (CTR) en daarmee de opkomst van featured snippets. Featured snippets zijn inhoudelijke antwoorden die in de zoekresultatenpagina van Google onder de advertenties, maar boven de organische zoekresultaten staan. Door relevante keywords toe te voegen aan jouw content, scoor je met je website hoger in Google. Een zoekwoordenanalyse met behulp van tools als SEMrush, Serpstat of KWfinder helpt je om de relevante keywords te filteren.

Kortom, bij deze nieuwste trends staan de bezoeker en zijn natuurlijke taalgebruik centraal. Met kleine aanpassingen in je dagelijkse SEO-bezigheden, ben je zo weer bij. En vergeet niet: kwaliteit gaat boven kwantiteit! Dit is al vele jaren zo, maar nu zoekmachines zich nog meer richten op de bezoekers, is het belangrijker dan ooit. Weten of jij meegaat met de tijd? Met behulp van onze gratis marketingscan kom je erachter of jouw SEO up-to-date is.

Meer weten over SEO en wil je op de hoogte gehouden worden over marketing tips en trends, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief! Iedere maand zorgen we dat jij weer wat meer te weten komt over marketing.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving!

Super leuk, dat je bent ingeschreven! Vanaf nu zal je maandelijks de laatste tips, trends en alles wat wij met jullie willen delen van ons ontvangen!

Laatste berichten

SEO in 2020: de 5 belangrijkste trends van 2020

Tijd voor een stand van zaken: welke belangrijke veranderingen zien we omtrent SEO? En hoe kun je met slimme zoekmachinemarketing beter online vindbaar te zijn? De vijf belangrijkste trends op het gebied van zoekmachineoptimalisatie hebben wij voor jou als marketeer op een rijtje gezet. Houd daarbij in je achterhoofd: je schrijft voor de zoeker, niet voor Google.

Lees meer

Adverteren kun je leren - Alles wat je moet weten over SEA

Adverteren kan je leren. Of misschien nog wel veel interessanter: ‘zoekmachine adverteren kan je leren’. De termen en afkortingen vliegen je om de oren en misschien heb je de tijd nog niet gevonden om je hierin te verdiepen, maar ook jij kan SEA leren inzetten in jouw marketingstrategie.

Lees meer
Linkedin Social Network

6 goede redenen om professioneel actief te zijn op LinkedIn

Behoor jij tot de groep die zijn LinkedIn profiel half gevuld heeft? Of heb je er een hele tijd geleden eens goed over nagedacht, maar weet eigenlijk helemaal niet hoe je LinkedIn goed kunt benutten en heb je daarnaast al maanden niet meer ingelogd?

Lees meer
Alle posts