We leven in een wereld waar je niet meer om content heen kunt. Overal lees, zie en hoor je content. Binnen de marketing is content dan ook een van de meest effectieve en snelgroeiende manieren om jouw klanten te bereiken! Maar hoe zorg je ervoor dat jouw content jouw klant bereikt en relevant genoeg is om winst te genereren voor jouw bedrijf? Je leest het in deze blog.
Content is alles waarmee je een boodschap kunt overbrengen aan jouw doelgroep. Denk hierbij dus niet alleen aan tekst, maar zeker ook aan beeld en audio. Van social media posts tot aan podcasts, van nieuwbrieven tot aan video’s. Content is enorm breed.
De huidige definitie van contentmarketing luidt als volgt:
“Contentmarketing is een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden met als uiteindelijke doel deze om te zetten tot winstgevend klantgedrag.”
Uit onderzoek blijkt dat contentmarketing 62% goedkoper is dan traditionele marketingtechnieken én drie keer zoveel leads genereert. Zo, laat dat even op je inwerken.
Hoe dit kan? Simpel. Wij mensen zijn beter geïnformeerd dan ooit en bepalen nu zelf wat relevant, geloofwaardig en waardevol is. Reclame-uitingen via traditionele media doen ons niet meer zoveel, we hechten veel meer waarde aan verhalen.
Denk maar aan die ene docent die jou met passie en goede voorbeelden kon meezuigen in zijn verhaal. Of aan die vriendin die hilarisch visualiserend kan vertellen, waardoor je altijd aan haar lippen hangt.
Storytelling is een krachtige tool die een meerwaarde creëert, ook voor jouw klanten. Echte verhalen wekken vertrouwen, sympathie en autoriteit en daarvoor word je beloond met merkvoorkeur, loyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame.
Met contentmarketing kun je jouw naamsbekendheid vergroten, nieuwe klanten aantrekken en binden aan jouw bedrijf en daarmee jouw inkomsten verhogen. Dus of je nu een product of dienst aanbiedt; elk bedrijf kan en zou moeten investeren in een goede contentmarketingstrategie. Maar hoe pak je dit aan?
Juist omdat er vandaag de dag zo enorm veel content aangeboden wordt, is het moeilijker om jouw content op te laten vallen. Hieronder volgt hét stappenplan waarmee je een krachtige contentmarketingstrategie creëert.
Oké, ga helemaal terug naar de basis en begin met een leeg canvas. Zet voor jezelf op papier waarom je wil beginnen met contentmarketing. Wat wil je dat dit oplevert? Om dit duidelijk te krijgen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
Deze stap is heel belangrijk, omdat het vastleggen van al deze informatie houvast geeft. Alle content die je creëert, moet namelijk vanuit deze informatie tot stand komen.
Op basis van je doelstelling(en) en doelgroep ga je aan de slag met het bedenken van relevante onderwerpen. Ga na welke vragen regelmatig terugkeren of wat er leeft bij je doelgroep, maar maak ook gebruik van relevante actualiteiten.
Naast dat je duidelijk moet hebben wie jouw ideale klant is, moet je ook weten waar jouw ideale klant online aanwezig is en welke content zij graag tot zich neemt. Is jouw doelgroep heel actief op Instagram, YouTube of TikTok? Dan is dat de plek waar jij jouw content moet delen. Ook bepaalt dit welke vorm (tekst, beeld of audio) van content effectief is. Is jouw ideale klant altijd druk of “on the go” ? Dan is een podcast die op elk moment en elke plek beluisterd kan worden bijvoorbeeld een goed idee!
Dan gaat het nu echt beginnen! Je gaat relevante content creëren. Wat is dan relevante content? Content die aansluit op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Content die de klant écht helpt, inspireert of vermaakt. In de juiste vorm, via het juiste kanaal en op het juiste moment. Als dit allemaal klopt, dan kan jouw content communicatie en interactie opleveren en hiermee klanten binden aan jouw bedrijf!
Alle content die je creëert, moet een bepaald doel hebben. Je wil de lezer verleiden een volgende stap te zetten in de marketing funnel.
Waar in de marketing funnel bevindt de lezer zich? Moet de lezer jouw bedrijf nog leren kennen of heeft de lezer alleen nog maar een zetje nodig tot het doen van een conversie? Zorg ervoor dat jouw content een duidelijke call-to-action (CTA) heeft. Wil je de lezer bijvoorbeeld meer informatie laten downloaden of een welkomstpresentje schenken? Of wil je dat de lezer zich aanmeldt voor een bepaalde webinar? Maak de gewenste actie duidelijk met bijvoorbeeld een button of een venster waar het e-mailadres ingevoerd kan worden. Overtuig de lezer om vervolgstappen te zetten in de marketing funnel!
Zolang jouw content een duidelijk doel heeft met een duidelijke CTA, kun je je helemaal uitleven! Hieronder een aantal leuke content-ideeën:
Heb je moeite met het verzinnen van creatieve ideeën voor jouw contentmarketing? Vraag jouw bezoekers of klanten om input! Deel een poll of enquête waarin ze kunnen aangeven wat ze nog van jouw bedrijf willen lezen, zien of horen!
Tip: houd er bij het creëren van jouw content altijd rekening mee dat het past bij jouw product of dienst en de identiteit van jouw bedrijf. Als een bepaald medium bijvoorbeeld totaal niet bij je past, dan zal dit ook zichtbaar zijn voor de bezoeker en dit gaat ten koste van de geloofwaardigheid en relevantie.
Nu is het tijd om jouw sterke content onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen. Deel jouw content via jouw social media kanalen en nieuwsbriefbestand. Als je jouw content een extra boost wil geven, kun je ook gebruikmaken van betaalde promotiekanalen, zoals Google Ads, Facebook Ads, etc.
Jouw content liever op organische, ‘verdiende’ wijze laten scoren? Zorg er dan voor dat jouw content SEO-technisch tip-top in orde is! Dit wil zeggen dat jouw content relevant is voor de lezer en vol belangrijke keywords zit. Dit zijn de gerelateerde woorden waarop het meest gezocht wordt en kunnen achterhaald worden met een zoekwoordenonderzoek. Hoe relevanter jouw content, hoe beter dit scoort in de zoekmachines en des te eerder jouw content de juiste doelgroep bereikt!
Uiteindelijk ben je natuurlijk ook benieuwd wat jouw investering in contentmarketing je heeft opgeleverd, ook wel de Return On Investment (ROI). Belangrijke Key Performance Indicatos (KPI) die gebruikt worden om het succes van de content te meten zijn:
Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om content te optimaliseren en weer nieuwe content te creëren!
Ben jij helemaal overtuigd en wil jij ook meer gebruikmaken van contentmarketing? Wij helpen je graag op weg!
Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
We nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?
Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?
Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.