Buyer Persona

Vind je ultieme buyer persona!

Stel: je hebt een onderneming met een mooi product. In de ideale situatie wil iedereen dat product van jou kopen, toch? Leuk bedacht, maar helaas is dit niet de realiteit. Een veel gemaakte fout is dat organisaties heel veel verschillende soorten klanten of personen willen bereiken. Conclusie: als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand. Hierdoor moet je een te breed verhaal neerzetten, waardoor je de aandacht gaat verliezen van de daadwerkelijke doelgroep. Namelijk de doelgroep waarvoor jouw product perfect is.

Wat is een buyer persona eigenlijk?

Om te weten hoe je mensen moet bereiken met je verhaal, moet je weten wie ze zijn. Een buyer persona is in dit geval een semi-fictief persoon, waarvan je tot in de details weet wie dit is en wat zijn of haar gedrag en doelen zijn. Eigenlijk kruip je in de huid van je ultieme klant. Daarmee breng je de doelgroep tot leven en kun je de klant beter begrijpen én beter bereiken. Met als resultaat dat je een continue stroom aan content kunt creëren, want je weet precies voor wie je het maakt.

Waarom je volgens ons absoluut je buyer persona helder in kaart moet hebben:

  • Uit onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat bedrijven die in hun marketingstrategie een heldere buyer persona hebben gedefinieerd, gemiddeld 124% meer rendement hebben;
  • Uit datzelfde onderzoek kwam dat het je 55% meer organische websiteverkeer oplevert;
  • Het hebben van een heldere buyer persona ook 97% meer leads oplevert via online marketing en daarnaast ook 73% meer opportunities.

Voer een doelgroep analyse uit

Begin klein, vooral als je er weinig ervaring mee hebt. Begin bijvoorbeeld met één doelgroep, ondanks dat je er meerdere hebt. Je buyer persona vertegenwoordigt namelijk één doelgroep. Probeer deze persoon te onderbouwen met beschikbare data die je mogelijk hebt in je CRM-systeem, uiteraard door marktonderzoek en niet geheel onbelangrijk; je eigen inzichten. Wie zit er tegenover je aan tafel, wie koopt er bij je?

Start met een brainstormsessie over jouw persona

Dan is het tijd om het op te gaan schrijven, eigenlijk begint het allemaal met een brainstormsessie waarbij je de volgende vragen kan stellen aan je zelf:

  • Wie is je buyer persona? Geef het een naam!
  • Waar woont hij of zij?
  • Uit welke generatie komt je buyer persona? Wat is zijn of haar leeftijd?
  • Wat is het geslacht van hij of zij?
  • Is hij of zij getrouwd? Heeft hij of zij kinderen?
  • Wat zijn zijn of haar hobby’s?
  • Welke opleiding heeft hij of zij afgerond?
  • Wat is het beroep van je buyer persona? Hoe ziet zijn of haar carrière eruit?
  • Wanneer gebruikt hij of zij jouw dienst of product?
  • Wat vindt hij of zij van dit product of deze dienst?

Hoe staat jouw buyer persona tegenover je product of dienst?

  • Wat is het einddoel van de aanschaf van jouw product of dienst voor de buyer persona?
  • Welke ervaring wil hij of zij met deze aankoop opdoen? Sneller werken? Makkelijker communiceren of als je een ergonomische bureaustoel verkoopt; pijnvrij werken?
  • Wat is het levensdoel bij de aanschaf van het product of dienst? De beste worden in zijn werk? De snelste van de afdeling? Of de meest blije werknemer (je hebt immers een superlekker zittende stoel)?

Stel vast waar de pijn, frustratie of angst zit van je buyer persona

  • Welke angsten zijn er bij het behalen van zijn of haar doelen?
  • Tegen welke obstakels loopt hij of zij aan bij het behalen van zijn doelen?
  • Wat belemmert het behalen van de doelen?

Welke factoren of omstandigheden bepalen het gedrag van jouw doelgroep?

  • Welke (social) mediakanalen gebruikt hij of zij?
  • Waar let hij of zij allemaal op tijdens zijn aankoop proces?
  • Welke informatie is zeer belangrijk om tot koop over te gaan?
  • Hoe communiceert hij of zij het liefst? E-mail, telefoon of social media?
  • Welke beleving moet de buyer persona overhouden aan de koop?

Tijd om zelf aan de slag te gaan!

Door al deze vragen te beantwoorden kan je een heldere buyer persona creëren, je brengt de persoon tot leven voor jezelf. Om het nog meer tot leven te krijgen is het handig om de bovenstaande vragen in geclusterde blokken op te delen, per onderdeel. Zoek een goeie stockfoto die bij het profiel past. Maak hem mooi op (of laat dit door een designbureau doen) zodat je hem goed in het zich aan de muur kan hangen. Dan zie je dagelijks wie je doelgroep is, dat maakt het makkelijk om ze te blijven begrijpen en bereiken. En zoals we al eerder zeiden, levert je dat nieuwe leads op.

Samen een buyer persona ontwikkelen met ons? Dat kan!

Heb je vragen, twijfel je of weet je niet waar je moet beginnen? We denken graag met je mee. Laat het ons weten!

Bedankt!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Laatste berichten

Hoe jouw video opvalt

Hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content

Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?‍

Lees meer
Online evenementen

Waarom een online evenement een prima alternatief is

Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?

Lees meer
Online events tijdens corona

Kwalitatief hoogwaardige online events – profiteren van het nieuwe normaal

Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Online werken, online vergaderen, maar ook zeker kijken naar de mogelijkheden voor het organiseren van online events. Het Coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering.

Lees meer
All posts