Marketing automation

Wat is marketing automation?

Grote kans dat jij je al eens hebt ingeschreven voor een nieuwsbrief en dat je kort daarna een bevestigingsmail hebt ontvangen. Dit is een voorbeeld van een kleine marketing automation.

Marketing automation komt van het automatisch beantwoorden (autoresponders) van acties door bezoekers op bijvoorbeeld een website of in een e-mail. Het is een samenhang van verschillende geautomatiseerde acties (gevolg van een trigger), met het doel om leads door de customer journey heen te begeleiden totdat uiteindelijk een conversie is bereikt. En zelfs nadat de conversie is bereikt, wordt er nog volop gebruikgemaakt van de automation. Zo kan een automatisch gegenereerde feedback e-mail zorgen voor veel terugkerend verkeer op je website of zelfs zorgen voor upselling.

Marketing automation acties en triggers

Na het inschrijven voor een nieuwsbrief (trigger) ontvang je vaak direct een e-mail (actie). Deze vorm kom je vaak tegen. Toch is het voor ons als marketeer interessant om verder te kijken. Aan de hand van het ‘See-Think-Do-Care model’ kunnen we met behulp van content marketing  achterhalen in welke fase van de buyer journey de doelgroep zich bevindt. Iemand die al enthousiast is, krijgt op deze manier andere content voorgeschoteld dan iemand die zich pas net aan het oriënteren is. Hier komen triggers aan bod. Door de juiste trigger aan de juiste actie te koppelen, beweeg je een lead voort in de customer journey.

Voorbeelden van triggers zijn:
– bezoeken van een bepaalde pagina op je website
– het downloaden van interessante content zoals een whitepaper, exclusief artikel of e-book
– het openen van of klikken in een bepaalde e-mail
– reageren op een social post

Het voordeel van marketing automation

Het grootste voordeel van marketing automation is dat je leads of prospects op elk moment in de customer journey content kunt sturen die past bij hun behoefte. Dit is het beste toe te lichten aan de hand van onderstaand voorbeeld.

Case

“Wim is een echte sneakerfan. Zodra hij op de webshop komt meldt hij zich direct aan voor de nieuwsbrief. In een week ontvangt hij twee e-mails met korting, acties en leuke sneaker weetjes. Echter, een dag nadat Wim zich had ingeschreven op de nieuwsbrief, ontdekte hij dat de webshop ook horloges verkoopt. Helaas heeft de webshop geen content beschikbaar voor horloges, waarna Wim de webshop en de horloges uit het oog verliest en na een week ergens anders een aankoop doet.”

Oplossing

Dankzij marketing automation kunnen we Wim, zonder dat hij zich hoeft in te schrijven voor een andere nieuwsbrief, gepersonaliseerde content blijven sturen. Wanneer Wim een bepaald horloge ziet (trigger), wordt er 2 uur later een automatische email gestuurd met “Hi Wim, geniet nu nog 8 uur van 25% korting op een nieuw horloge”. Zo blijft de aandacht van Wim bij het horloge en kan hij geleidelijk worden gestuurd naar een aankoop.

Andere voordelen van marketing automation

betere samenwerking tussen sales en marketing omdat je een gezamenlijke doelstelling triggert, namelijk lead generatie. Dankzij marketing automation kun je goed inschatten wanneer een lead ‘warm genoeg’ en klaar is om te kopen. Goed overleg is nodig!
meer tijd overhouden voor andere (belangrijkere) zaken, omdat je dankzij marketing automation veel taken kan automatiseren. Wil je meer met social media doen, maar heb je te weinig tijd? Overweeg eens om dit te automatiseren. Het bespaart je veel kostbare tijd. Probeer het eens.
meer relevante content voor je klant, omdat je precies weet naar wat voor soort informatie of content je lead opzoek is. Als ondernemer of marketeer kun je hier vervolgens beter op inhaken en jouw leads oplossingen geven waar ze naar opzoek zijn.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als een ander de kennis al in huis heeft? Maak gebruik van de expertise van Bluebump. Wat we doen werkt. Lees onze succesverhalen van onze klanten maar eens.

Meer diensten

Contentmarketing

Tover je bezoekers om tot fans en volgers. Maak ze content en loyaal.

Lees meer
E-mailmarketing

E-mailmarketing

Na een handgeschreven brief, is e-mail toch wel één van de oudste manieren van communicatie. Maar het werkt nog steeds.

Lees meer

Video Marketing

Eigenlijk gewoon overal goed voor. Zelfs als je niet goed bent voor de camera.

Lees meer

Gerelateerde klantcases

Taxvibes: SEO & Webdesign

‘Taxvibes’, een relatief nieuw begrip in de wereld van ‘easy tax automation software’. Bluebump hielp mee met de SEO optimalisatie en het uitzenden en versturen van live webinars.

Lees meer
CIMCO Nederland

CIMCO Nederland: SEO & Video

CIMCO Nederland is de leverancier voor gereedschap binnen de elektrotechnische sector. Maar hoe werkt het als je gereedschap niet direct verkoopt aan installatiebedrijven, maar als bedrijf wel graag bekender wilt worden?

Lees meer
Bekijk meer cases

Wil je zien hoe marketing automation voor jouw bedrijf werkt?

Boek een demo met Bert en zie met eigen ogen wat een marketing automation voor jouw bedrijf kan doen.