Podcasts zijn razend populair. Of je nu wil ontspannen, geamuseerd wil worden of iets wil bijleren; voor elk doel is er wel een podcast te vinden. Maar wist je al dat de podcast ook steeds vaker als marketinginstrument wordt ingezet? Ben je benieuwd welke voordelen een podcast jou kan opleveren? En waarom jij podcasts moet opnemen in jouw marketingstrategie? Lees dan snel verder!
Een podcast is feitelijk een geluidsbestand dat je online downloadt en kunt beluisteren waar en wanneer jij wil. De Nederlandse radio-dj Adam Curry bedacht in 2004 het concept voor ‘podcasting’. Hij vond het namelijk maar raar dat je via je iPod wél op elk moment naar muziek kon luisteren, maar niet naar je favoriete radioprogramma. De term ‘podcast’ is dan ook een samenstelling van de woorden ‘iPod’ en ‘broadcast’, wat staat voor een audio-uitzending voor de mp3-speler.
De podcast zoals wij hem vandaag de dag kennen, kan (gelukkig!) via elk device afgespeeld worden. Zolang je maar internetverbinding hebt en toegang tot een platform waar podcasts op aangeboden worden, zoals Spotify en de Apple Podcasts-app.
Podcasts worden allang niet meer alleen gebruikt als on-demand radioprogramma’s. Tegenwoordig hebben ze ook vele andere functies! Iedereen kan laagdrempelig een eigen podcast(serie) maken over verschillende onderwerpen naar keuze. Daarom bestaan er podcasts in alle vormen en maten. Volgens Concordia zijn de meest voorkomende podcast genres:
Voor bedrijven en ondernemers is een podcast vooral een vernieuwende manier om hun expertise(s) te delen. Dit kan in de vorm van een monoloog, een dialoog of zelfs een groepsgesprek. Zo kun je personen uit jouw vakgebied interviewen en sparren over bepaalde onderwerpen. Normaal gesproken zou je dit interview kunnen delen als een video óf uitwerken tot een geschreven artikel. Maar dit kan dus ook heel goed, en misschien zelfs beter, als podcast!
De podcast als contentvorm biedt vele voordelen zoals:
Voor het lezen van een blog of het bekijken van een video, moet tijd vrijgemaakt worden. Tijd die veel mensen tegenwoordig niet hebben. Een podcast is een ideale contentvorm voor de drukke multitaskers. Of jouw klant nu onderweg is naar werk, op de bank zit of de was aan het doen is: een podcast beluisteren kan altijd!
Waar je een blog of een artikel alleen kunt delen op jouw eigen kanalen, kun je jouw podcasts delen op platformen, zoals Spotify en de Apple Podcasts-app. Hiermee maak je jouw inhoud beschikbaar voor duizenden potentiële luisteraars. Een ideale manier om nieuwe klanten te bereiken dus!
Luisteraars komen niet per toeval bij jouw podcast terecht. Via de podcastplatformen kunnen ze zoeken op onderwerpen of termen die voor hen interessant zijn. Matchen deze inhoudelijk met jouw podcasts? Dan worden ze aanbevolen tussen de zoekresultaten. Omdat jouw luisteraars actief gezocht hebben naar jouw inhoud, kun je specifieker inzetten op hun wensen en behoeften. Zo maak je jouw podcasts relevanter voor jouw luisteraars en bestaat de kans dat ze zich abonneren op jouw podcastserie. En op deze manier bereik je meer engagement bij jouw doelgroep!
Let op! Een podcast-aflevering eindigen zonder duidelijke call to action is een absolute no-go! Het delen van kennis is één ding, maar je wil er uiteindelijk natuurlijk wel een bepaalde vorm van interactie of conversie mee bereiken. Wil je dat luisteraars naar aanleiding van jouw podcast contact met je opnemen? Zich inschrijven voor een bepaalde training? Of zelfs een aankoop doen? Verwijs jouw luisteraars dan door naar de bestemmingspagina waar dit kan. Pas met een heldere opvolging zet je jouw podcast optimaal in als marketingtool!
Denk jij na het lezen van deze blog dat podcasting waarde kan toevoegen voor jouw business? Huur dan één van onze professionele geluidsstudio’s! Wij beschikken over professionele apparatuur en software waarmee jij gemakkelijk de beste podcasts kunt opnemen.
Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
We nemen zo snel mogelijk contact met je op
Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?
Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?
Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.