Strategie marketing

De magie van een marketingstrategie

Voor elke onderneming is marketing een onderdeel waar je niet omheen kunt, of je nu een klein of groot bedrijf hebt. Marketing is een essentieel onderdeel voor de groei van je bedrijf. Het komt start-up bedrijven vast bekend voor dat je 'iets met marketing moet'. Maar waar begin je? Vaak ontbreekt er een marketingplan en een goede strategie. We vertellen je alles over het belang van een marketingplan en hoe je dit kunt inzetten om je bedrijf tot een succes te maken.

Wat is een marketingstrategie?

Een marketingstrategie is een lange termijn koers die gericht is op de toekomst. De strategie weergeeft het plan van de onderneming met als doel om concurrentievoordeel te behalen. De strategie is dus de houvast om de vooraf bepaalde doelstellingen te realiseren. Op het moment dat je je eigen onderneming bent gestart, is het van belang om je lange termijn koers te bepalen om succesvol te worden in de huidige markt. Een marketingplan is de perfecte manier om zo jouw richting te bepalen. Bij het opstellen van het plan wordt duidelijk welke middelen je nodig hebt om je organisatiedoelen te bereiken.  

Waarom een marketingstrategie essentieel is

Een strategie kan alleen werken wanneer je kiest voor de juiste marketingstrategie en tools, die passen bij jouw doelen. Er zijn verschillende marketingstrategieën, zoals contentmarketingaffiliate marketing, database marketing, guerrilla marketing en meer. Welke marketingstrategie je kiest, is geheel afhankelijk van je bedrijf en opgestelde doelen. Wat voor een ander werkt, hoef niet voor jou te werken.  

Heb je geen marketingstrategie? Dan is de kans groot dat er geen duidelijk doel voor ogen is. Zonder doel kunnen bezoekers binnenstormen maar is de kans groot dat het te weinig resultaat oplevert. Met een marketingstrategie ontstaat er houvast en binding. Een rode draad waarop iedereen in het bedrijf kan terugvallen.

Waar moet een goede marketingstrategie aan voldoen?

Voor een succesvolle marketingstrategie zijn de volgende onderdelen belangrijk om op te nemen in je plan:

  • First things first: stel doelen op. Wat wil je bereiken? Om te bepalen waar je je op gaat focussen is het goed om dit als eerste helder te hebben. Pas dan weet je wat je kunt inzetten om dit te bereiken. Elk doel kan een andere benadering hebben. Maak je doelen ook meetbaar, zodat je concreet naar iets toe kunt werken.
  • Stel je doelgroep vast en maak een overzicht van alle doelgroep kenmerken. Welke mensen wil je bereiken en aanspreken? Op deze manier kun je bepalen welke tools het beste werken om je doelgroep te bereiken.
  • Wat is de beste tijd of plek om je doelgroep te bereiken? Welk tijdstip levert bijvoorbeeld de meeste interactie op?
  • Om te achterhalen welke kanalen je kan inzetten is het van belang dat je weet waar je doelgroep zich bevindt. Zo kun jij straks je campagne effectief inzetten. 
  • Met welke tools kun je de campagne het beste tot uiting laten komen? Welke content spreekt jouw doelgroep aan? Dit kan zijn video’s, blogs, spraakmakende afbeeldingen of quotes. 
  • Maak een concurrentieanalyse en breng in kaart waar zij zich op focussen. Hoe onderscheiden zij zich t.o.v. andere bedrijven in de branche? Zijn er overeenkomsten met jouw bedrijf, of juist: zijn er verschillen?

Hulp nodig met je marketingstrategie?

Dan ben je bij ons aan het goede adres! Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet goed waar je moet beginnen met je marketingstrategie? We denken graag met je mee vanaf de start. Of het nu gaat om naamsbekendheid genereren, je bedrijf onder de aandacht brengen of om een kick-ass campagne op te zetten, onze ervaren marketingspecialisten weten exact wat ze moeten inzetten om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Hulp nodig bij je marketingstrategie?

Wil je weten hoe wij je kunnen helpen met je marketingstrategie? Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen contact met je op!

Bedankt!

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Laatste berichten

Hoe jouw video opvalt

Hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content

Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?‍

Lees meer
Online evenementen

Waarom een online evenement een prima alternatief is

Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?

Lees meer
Online events tijdens corona

Kwalitatief hoogwaardige online events – profiteren van het nieuwe normaal

Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.

Lees meer
All posts