Wat je moet weten bij organiseren webinar

Dit is wat je moet weten voordat je een webinar organiseert

Er zijn verschillende redenen om een webinar te organiseren. Het kan zijn omdat je een nieuw product wilt laten zien of een interactieve cursus wilt geven. Ongeacht je doel, een webinar geeft je de kans om heel dichtbij je doelgroep te komen en je bedrijf een gezicht te geven. Maar wat maakt een webinar succesvol? Lees hieronder onze tips.

Bepaal wie en wat je wilt bereiken

Voor veel marketeers en ondernemers een logische eerste stap. Hoe specifieker je doelgroep en doelstelling, hoe beter jouw bedrijf of product aansluit bij de behoefte van de deelnemers. Ben je niet helemaal zeker? Ga zelf op ontdekking uit en vraag je doelgroep aan welke onderwerpen of oplossingen zij behoefte hebben, of pitch eventueel jouw idee. Door in gesprek te gaan ontdek je de behoefte en kun je met meer zekerheid het onderwerp van jouw webinar vaststellen.

Bepaal de mate van interactie

Je hebt je doelgroep en onderwerp gekozen, super! Dan is het nu tijd om te kijken naar de vorm waarin je de webinar wilt gieten. Zo kun je aan de hand van polls, opdrachten en vragen een connectie opbouwen met de deelnemers. Op deze manier wordt de kans op een opvolging na het webinar groter. Het interactiemoment wordt ook mede bepaald door timing. Kies daarom goed het moment waarop je vragen van deelnemers gaat beantwoorden. Teveel vragen op hetzelfde moment kan betekenen dat andere deelnemers afhaken. We raden je aan om altijd aan het einde van het webinar een vragenronde te starten. 

Overigens, ben je niet helemaal zeker van je presentatie skills? Dan gaan deze presentatie tips je zeker helpen.

Laat zien waar men zich kan registreren

Niet geheel onbelangrijk: de registratiepagina. Vertel bezoekers wat zij kunnen leren, hoe zij dit gaan doen en wat zij met deze nieuwe informatie kunnen bereiken. Hoe concreter, hoe beter. Besteed daarnaast aandacht aan de layout van de pagina of maak verschillende varianten die aansluiten op bijvoorbeeld e-mails, social posts of online advertenties. Het is algemeen bekend dat een verzorgde, duidelijke en snelle registratiepagina voor meer inschrijvingen zorgt. Tip: maak het inschrijfformulier zo kort mogelijk en laat het op meerdere plekken op de pagina terugkomen. Het laatste wat je wilt is dat mobiele bezoekers het inschrijfformulier niet kunnen vinden of erg lang bezig zijn met invullen. 

Kies betrouwbare software

Webinars zijn er in allerlei vormen en maten. Per type webinar wordt er een beroep gedaan op andere techniek. Beeld en geluid zijn uiteraard standaard variabelen. Zo is de kwaliteit van een webinar in een studio veel beter, dan thuis achter de webcam van je laptop. De juiste software voorkomt technische problemen en helpt je om jouw webinar interactiever te maken. Wil je bijvoorbeeld een poll organiseren, je scherm delen, een deelnemer het woord of zelfs controle over het scherm geven? Of wil je een online evenement voor 5000 mensen organiseren? Dan is het verstandig om professionele webinar of online event software in te zetten. Voor kleine webinars werken platformen zoals GoToMeeting, GoToTraining en Teams erg goed. Kijk je meer naar een online evenement? Dan is Hopin echt een uitkomst. 

Spread the word

Nu het webinar aan de voor- en achterkant helemaal klaar staat, wil je natuurlijk de juiste deelnemer aantrekken. De eerste logische stap is een email sturen naar interessante contacten of marketinglijsten. Zoek je meer deelnemers? Overweeg dan om te adverteren op Linkedin, Instagram, Facebook, etc. Het kanaal hangt af van de doelgroep. Tip: onderschat nooit de kracht van kanalen zoals Instagram en Facebook. Zelfs niet in een B2B markt. 

Volg je deelnemers op 

Het webinar zit er op. Na het weggeven van een leuke aanbieding of het beantwoorden van enkele vragen, stop je de opname en kijk je terug op een succesvolle webinar. Toch is de kans erg klein dat alle deelnemers terugkomen op de aanbieding. Een opvolging is daarom cruciaal. Er zijn verschillende manieren om op te volgen. Afhankelijk van jouw doelgroep, behoren e-mail, telefoon en chat tot de krachtigste middelen om het contact verder uit te diepen. Pak het moment om eens rustig door de gestelde vragen te lopen en bekijk hoe je een volgend contactmoment daarop in kunt spelen. 

Zoals je hebt gelezen is het organiseren en uitvoeren van een webinar niet een eenvoudige klus. Onderschat dit vooral niet. Bluebump helpt met de organisatie en opname van webinars en online evenementen. Dankzij onze in-house webinar studio kunnen we een heleboel geregel uit handen nemen, zodat onze klanten zich alleen op hun klanten hoeven te focussen. De boodschap bepaal jij, de techniek en software regelen wij! 

Meer weten?

Wil je weten hoe een webinar er voor jouw bedrijf eruit zal zien? Neem dan vrijblijvend contact op om een virtueel kijkje te nemen in onze webinar studio.

Benieuwd welke voorbereidingen nog meer essentieel zijn?

Neem contact op en ontdek meer tips hoe je technische belemmeringen kunt voorkomen.

Bedankt!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Laatste berichten

Hoe jouw video opvalt

Hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content

Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?‍

Lees meer
Online evenementen

Waarom een online evenement een prima alternatief is

Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?

Lees meer
Online events tijdens corona

Kwalitatief hoogwaardige online events – profiteren van het nieuwe normaal

Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.

Lees meer
All posts