De juiste weg naar conversie is voor iedere marketeer een absolute must-have. Heb je eenmaal de gouden weg te pakken? Dan is het slechts een kwestie van verbreden, opschalen en dupliceren. In dit blog duiken we dieper in op het begrip conversie, geven we voorbeelden van conversiepaden en staan we stil bij conversie optimalisatie. Kortom, genoeg om over te praten. Let’s start!
Een conversie is een bepaalde actie waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren en wordt altijd uitgedrukt in een percentage of een absoluut aantal. Indien we uitgaan van een percentage dan spreken we van een conversieratio (aantal bezoekers : aantal gewenste acties = conversieratio).
Een conversie is niet per direct een aankoop. Een no-brainer als je het ons vraagt. Toch spreken we dagelijks ondernemers die conversie zien als eindpunt of aankoop, terwijl wij weten dat conversie veel eerder in de funnel al kan plaatsvinden.
We onderscheiden conversies in harde en zachte conversies:
Een zachte conversie is bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief. Hoewel deze vorm van conversie niet direct bijdraagt aan een aankoop, geeft deze wel veel inzicht in het gedrag van de bezoeker op de website. E-mail is overigens nog steeds één van de krachtigste middelen om leads in beweging te brengen. Eerder gaven we je al slimme hacks die je kunt toepassen om te scoren met e-mailmarketing.
Een harde conversie draagt direct bij aan de omzet, bijvoorbeeld een aankoop. Deze uiteindelijke conversie ligt ver achteraan in de funnel. Start je een campagne met koude leads? Onthoud dan dat een harde conversie nooit je doel kan zijn. Er gaat nog een heleboel interactie aan vooraf. De lengte van de funnel wordt ook mede bepaald door de markt en concurrentie. Meer concurrentie betekent automatisch dat je een grotere (of andere) behoefte moet creëren onder je doelgroep.
Paden of wegen naar conversies variëren per organisatie, merk, doelgroep en product(categorie). Welke weg de klant neemt hangt af van welke ingangen je creëert voor je doelgroep. Door gelijktijdig zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren en linkbuilding in te zetten, is de kans het grootst dat je potentiële klanten via verschillende ingangen je website betreden. Gelukkig kun je met Google Analytics de conversiepaden goed in kaart brengen.
Conversiepaden vind je in Google Analytics via: Conversies > Multi-channel trechters > Beste conversiepaden.
In bovenstaand voorbeeld zijn 5 conversiepaden zichtbaar. Het beste conversiepad bestaat uit twee stappen, namelijk ‘zoeken in Google’ en ‘direct naar website’. We kunnen hieruit afleiden dat de bezoeker 2 momenten nodig heeft om tot een bepaalde conversie te komen. De bezoeker koppelt de zoekopdracht uit het eerste contactmoment met de naam van het bedrijf in het tweede moment. We zouden kunnen concluderen dat SEO hier goed staat ingesteld en dat er snel een verband ontstaat tussen het domeinnaam en de zoekopdracht.
Toch komen we in de praktijk langere en complexere conversiepaden tegen. De uiteindelijke conversie in onderstaand pad is ‘Studio huren‘. Zoals je ziet begint de (gemeten) awareness bij betaalde advertenties. Na een interactie wordt de doelgroep opnieuw getarget, waarna de gebruiker op eigen houtje naar onze website navigeert en zich inschrijft voor onze nieuwsbrief. Dan ontvangen ze een nieuwsbrief met daarin de link ‘studio huren’ om vervolgens later in Google te zoeken op ‘studio huren’, en op onze studio huren pagina terechtkomen.
Wat opvalt in dit conversiepad is dat men, na het ontvangen van een e-mail, zelf op zoek gaat naar alternatieve diensten, waarna ze alsnog bij ons terecht komen en de uiteindelijke conversie (studio huren) maken. Het toevoegen van nóg gerichtere content, zoals een scherpe aanbieding of klantervaringen, kan ervoor zorgen dat men rechtstreeks naar onze website gaat. Iets anders dat opvalt is dat men pas na het zien van de 2e betaalde advertentie rechtstreeks naar onze website gaat. De kracht van een retargeting campagne blijkt in dit pad dus onmisbaar.
Zodra het je als bedrijf is gelukt om harde conversies te realiseren, is het tijd om goedlopende conversiepaden te optimaliseren. In andere woorden: je gaat het succes van je webshop of website vergroten. Deze vorm van opschalen wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd. Onderstaande afbeelding laat goed zien hoe dit conversiemechanisme werkt.
Er zijn talloze manieren om je conversies te verhogen. Hieronder beschrijven we 5 manieren die je direct zelf kunt uitproberen.
Ga ervan uit dat niet iedere bezoeker direct contact wilt opnemen na het lezen van je content. Contact is al vaak te serieus. Om een bezoeker te kwalificeren tot ‘lead’ is er meer overtuiging of content nodig. Kies daarom voor CTA’s die je bezoekers meer leren, laten ervaren of doen inzien dat ze echt een probleem hebben. Denk goed na over de vervolgstap. En verdiep je eens in de verschillende vormen van contentmarketing.
Door bezoekers altijd 2 opties te bieden, wordt de kans dat de bezoeker de zoektocht staakt, kleiner. En dat is precies wat je wilt. Verkennend zoeken komt vaak voor onder bezoekers die nog niet helemaal weten wat ze precies zoeken. Door minimaal 2 opties te bieden, kan de bezoeker zelf kiezen en wordt de drempel om op een CTA knop/link te klikken aanzienlijk kleiner.
Vaak bestaat het overgrote deel van websites uit afbeeldingen. Afbeeldingen kunnen dan de oorzaak zijn van langzaam ladende pagina’s en er tussenuit knijpende bezoekers. Verklein deze kans! Zorg dat alle afbeeldingen geoptimaliseerd zijn, want in de meeste gevallen krijg je als webpagina de kans om je in de eerste 3 seconden te bewijzen. Zonde als je pagina dan nog niet geladen is.
Deze is vrij duidelijk natuurlijk. Door de bezoeker een veilig gevoel te geven, vergroot dit de kans dat men jou wilt proberen. Veelvoorkomende kreten zijn: “Niet goed, geld terug’ of “Probeer 30 dagen gratis”.
Nadat een bezoeker de massa is ontglipt en zich inschrijft voor een e-mailcampagne wordt de intentie om te kopen enigszins zichtbaar. E-mail is één van de beste kanalen waarmee je als marketeer het vertrouwen tussen jou en de bezoeker/lead kunt vergroten. Pak die kans!
Met deze kennis aan boord kun jij starten met het optimaliseren van je conversie. Kom je er toch niet helemaal uit? Of heb je nog een onbeantwoorde vraag? Neem dan contact met ons op.
Niets aan de hand. Wij helpen je graag om je op het goede pad te brengen. Met tips, advies of door je te ontzorgen en alles uit handen te nemen. Het is maar net waar jij behoeften aan hebt. Laat ons weten waar jij tegenaan loopt!
We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?
Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?
Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.