Email marketing tips Bluebump

7 e-mailmarketing tricks om je impact te vergroten

You've got mail! Dat e-mailmarketing een ontzettend effectief middel is, dat wisten we wel. Het helpt je om je doelgroep op de juiste manier te bereiken en het zorgt voor groei in je bedrijf (mits je het op de juiste manier inzet). Maar groeien gaat niet vanzelf, daar is het één en ander voor nodig. E-mailmarketing bijvoorbeeld. Maar hoe kun je dit optimaliseren en hoe zorg je voor maximale impact? Lees onze 7 e-mailmarketing tips

Wat is e-mailmarketing?

We beginnen met wat uitleg, wel zo handig als je ermee aan de slag wil gaan. E-mailmarketing is echt niet alleen maar het versturen van nieuwsbrieven. Door sommigen wordt het zelfs gedefinieerd als ‘het versturen van spam’. Natuurlijk klopt dat niet; het gaat bij e-mailmarketing om alle vormen van marketing die plaatsvinden via de e-mail. Hieronder vallen dus inderdaad nieuwsbrieven, maar het gaat nog veel verder dan dat. Het is dus letterlijk marketing, maar dan via de e-mail.

Waarom e-mailmarketing?

Je kunt beter zeggen, waarom niet? Het is een kostenefficiënte manier om je klanten te bereiken en is daarnaast ook nog eens erg snel. Je kunt in korte tijd veel personen bereiken en kunt jouw doelgroep met één mailing allemaal aanspreken. Zet je e-mailmarketing in voor verschillende doelen, van informeren tot verkopen en van inspireren tot loyaliteit verhogen. Doordat het goed meetbaar is, kan het resultaat ervan gelijk geanalyseerd worden. Zo zie je bijvoorbeeld wie de e-mail heeft geopend, wie er heeft doorgeklikt en welke pagina’s er bezocht werden. Ontzettend waardevolle informatie dus.

7 tips om de impact van jouw e-mailmarketing te vergroten:

Maak jij al gebruik van deze e-mailmarketing tips? Zo niet, dan raad ik je aan hier vandaag nog mee te beginnen! Gebruik de tips om je volgende mailings nog beter af te stemmen op de interesses van je doelgroep en de impact van je e-mailmarketing te vergroten.

Tip 1: benader de juiste personen

Begin met het maken van een goede marketinglijst per onderwerp waarover je wil gaan mailen. Zo zorg je dat de mails bij de juiste personen terechtkomen. Stuur je naar iedereen dezelfde content, maar behoren zij tot een andere doelgroep? Dit kan al snel als irrelevante content worden gezien en je zal zien dat zij zich uitschrijven voor al jouw e-mails, waarmee dus ook voor de relevante en interessante e-mails. Zonde!

Tip 2: ken je doelgroep

Heb je goede lijsten gemaakt? Dan is het belangrijk dat je je content aanpast op deze lijsten, oftewel: op je doelgroep. Je schrijft tenslotte voor je doelgroep, niet voor jezelf. Het is daarom belangrijk om je in de doelgroep te verdiepen en weten wat zij zien als relevant. Weet waar zij behoefte aan hebben. Heb je in het verleden al eens meerdere e-mails verstuurd? Analyseer die en onderzoek het gedrag van de ontvanger, deze informatie kun je gebruiken als input voor je volgende mails.

Tip 3: ga voor een pakkende subjectline en preheader

Om de open rate (hoe vaak de e-mail wordt geopend) van jouw e-mail te verbeteren is het van belang om een pakkende subjectline en preheader aan te houden. Vermijd hierbij spamwoorden als ‘korting’ en ‘gratis’. Zorg daarnaast dat je onderwerp niet te lang is, ga zeker niet boven de 50 tekens. Maak de preheader niet veel langer dan dat. Een preheader kan een aanvulling zijn op je subjectline.

Tip 4: voeg ‘call-to-actions’ toe, maar niet te veel

Een call-to-action (CTA) is een knop of afbeelding die jouw bezoeker probeert over te halen om over te gaan tot een specifieke actie. Elk doel kan een andere call-to-action hebben, maar ‘meld je nu aan’ of ‘klik hier’ zijn bekende call-to-actions die vaak terugkomen. Call-to-actions zijn zeker aan te raden, maar gebruik er niet te veel. Zo kan het voor de bezoeker pusherig overkomen, en leidt het ook nog eens af van de focus van de mails. Voeg de call-to-actions die jij gebruikt toe in een contrasterende kleur of door een opvallende button. Maak daarnaast de actie concreet en persoonlijk, bijvoorbeeld: ‘plaats in winkelmand’ of ‘start mijn proefversie’.

Tip 5: vermijd lange teksten

Less is more. Zorg dat je lange teksten in e-mails dus vermijdt. Vaak is de ontvanger al druk genoeg en neemt hij/zij niet de tijd om een lange tekst te lezen. Vergeet ook niet dat een groot deel de e-mail op een mobiel zal lezen. Het is hierbij belangrijk dat de kern van de boodschap aan het begin van de tekst wordt benoemd. Zo weet de lezer gelijk waarom jij mailt en of dit interessant is voor hem/haar. Zorg er ook voor dat je tekst interesse wekt en inspeelt op een probleem of pijnpunt. Begin bijvoorbeeld met: ‘wil jij ook minder tijd kwijt zijn aan je marketingproces?’, en niet ‘dit is de nieuwsbrief van maart over marketingprocessen’.

Tip 6: test de mailshot goed

Hoe vind je het zelf als je een e-mail ontvangt met fouten? Slordig hé? Maar geloof ons, we zien het vaak genoeg voorbij komen. E-mails met meerdere fouten die naar soms duizenden personen verstuurd worden. We kunnen het daarom niet vaak genoeg zeggen. Test, test, test! Test je mail altijd goed van tevoren. Doe dit niet alleen op tekstueel gebied, maar check de mail ook goed op vormgeving en controleer of de links werken. Laat de mail door meerdere personen testen.

Tip 7: meet en analyseer

We zeiden het al eerder; een groot voordeel van e-mailmarketing is dat het goed meetbaar is. Bij veel programma’s die worden gebruikt om mails te verzenden, kun je verschillende inzichten verkrijgen. Denk hierbij aan het aantal keren dat de mail is geopend, hoe vaak er op welke link is geklikt en wie zich hebben uitgeschreven voor jouw e-mails. Analyseer dit goed. Hebben mensen niet vaak geklikt? Is de content dan wel interessant voor de doelgroep waarnaar jij gemaild hebt? Probeer hierachter te komen en dit de volgende keer aan te passen.

Aan de slag met deze e-mailmarketing tips

Na deze e-mailmarketing tips kun jij zelf aan de slag met het optimaliseren van je e-mailmarketing en de impact daarvan te vergroten. Naast e-mailmarketing is het in deze tijden van online werken ook verstandig om op andere manieren online te opereren. Blijf op de hoogte door te lezen hoe je een succesvol webinar organiseert of hoe online video loont voor jouw bedrijf!

Hulp nodig bij jouw e-mailmarketing?

Wij helpen je graag met het opzetten van jouw e-mailmarketing. Weten wat we voor je kunnen betekenen of gewoon wat tips ontvangen? Laat het ons weten en we nemen contact met je op. Vinden we leuk!

Bedankt!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Laatste berichten

Hoe jouw video opvalt

Hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content

Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?‍

Lees meer
Online evenementen

Waarom een online evenement een prima alternatief is

Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?

Lees meer
Online events tijdens corona

Kwalitatief hoogwaardige online events – profiteren van het nieuwe normaal

Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.

Lees meer
All posts