Semantic Search zoekmachine BlueBump

Semantic Search: hoe blijf je hoog scoren in de zoekmachine?

Hoog scoren op de Google ranking page: de droom van elke website-eigenaar! Voorheen kon je nog redelijk gemakkelijk goede SEO-resultaten behalen door het gebruik van populaire keywords. Maar door de komst van Semantic Search, zul je als marketeer beter je best moeten doen om online vindbaar te blijven. Benieuwd wat Semantic Search precies inhoudt? En hoe deze ontwikkeling jouw SEO-strategie beïnvloedt? Lees dan snel verder!

Wat is Semantic Search?

‘Semantic’ betreft het vermogen om betekenis te kunnen geven aan een stuk informatie. Letterlijk vertaald betekent Semantic Search dus ‘zoeken met betekenis’. Door Semantic Search kijkt Google niet alleen meer naar specifieke ingevoerde zoekwoorden, maar ook naar de intentie en contextuele betekenis van deze zoekwoorden.

Er zijn twee primaire factoren die Semantic Search sturen:

De zoekintentie van de gebruiker

Wat is de reden dat iemand een bepaalde zoekopdracht uitvoert? Wat probeert de gebruiker te bereiken? De zoekintentie kan zijn om iets te leren, te vinden of te kopen. Door rekening te houden met de intentie van gebruikers, kunnen zoekmachines relevantere resultaten tonen. Denk bijvoorbeeld aan een antwoord op een vraag, een specifieke productpagina of de website van een bepaald merk.

De semantische betekenis van zoektermen

Semantiek geeft de betekenis van en de relaties tussen woorden weer. Bij zoekopdrachten zorgt semantiek ervoor dat er een verband is tussen de betekenis van de zoekopdracht en de inhoud van een webpagina. Door hier rekening mee te houden, kunnen zoekmachines resultaten weergeven die nauwer aansluiten bij de context van de zoekvraag.

Wat betekent Semantic Search voor de zoekresultaten?

Voorheen konden zoekmachines websites alleen toetsen aan de hand van keywords. Zocht de gebruiker op een bepaald woord en stond dit exacte keyword, bij voorkeur vaak, op jouw webpagina? Dan koppelde Google jouw webpagina aan de zoekopdracht en verscheen je tussen de resultaten. Echter, dit systeem was makkelijk te manipuleren. Bijvoorbeeld met keyword stuffing, een techniek waarbij een populair zoekwoord op een onnatuurlijke manier zo vaak mogelijk in een SEO-tekst ‘gepropt’ wordt. Het gevolg? Slecht leesbare teksten van lage kwaliteit en dus een onterechte hoge ranking in de zoekmachines.

Het was voor de zoekmachine lastig in te schatten of een webpagina wel écht relevant en waardevol was voor de gebruiker. Semantic Search brengt hier verandering in! Door Semantic Search kunnen zoekmachines steeds meer logische verbanden leggen tussen zoekwoorden en -zinnen, waardoor de gebruiker suggesties voorgeschoteld krijgt die aansluiten bij de intentie van de zoekopdracht.

Nog niet helemaal duidelijk? Hier een voorbeeld:

Stel dat de gebruiker de zoekopdracht ‘goedkoop op vakantie’ intypt. Wat wil de gebruiker dan weten? Waarschijnlijk waar en hoe je goedkoop op vakantie kunt, toch? In welke landen je goedkoop kunt verblijven en eten, met welke vliegtuigmaatschappij je goedkoop kunt vliegen, etc. Voorheen zou de gebruiker alleen webpagina’s als resultaat krijgen die dit keyword letterlijk hadden opgenomen. De gebruiker zou dan zelf de verschillende resultaten moeten bekijken om alle informatie waar behoefte aan is te kunnen filteren en verzamelen. Semantic Search bespaart de gebruiker veel zoek- en klikwerk, omdat Google nu in staat is om de context en de intentie van de vraag in te schatten. Alle webpagina’s die slechts het keyword bevatten, maar geen relevante informatie die aansluit op de zoekintentie, worden niet langer getoond!

Wat betekent Semantic Search voor jouw SEO-strategie?

De komst van Semantic Search heeft een grote impact op hoe jij als online marketeer jouw SEO-strategie moet inrichten. Je kunt je namelijk niet langer alleen focussen op specifieke zoekwoorden. Als je online vindbaar wil blijven, dan zul je jouw webpagina van andere informatie moet voorzien. In onderstaand stappenplan lees je hoe je dit aanpakt:

  • Stap 1: bepaal het belangrijkste zoekwoord waarop je gevonden wil worden.
  • Stap 2: bedenk alle synoniemen van en variaties op dit zoekwoord.
  • Stap 3: bepaal welke zoekwoorden hieraan gerelateerd zijn.
  • Stap 4: creëer op basis hiervan nóg meer secundair gerelateerde zoekwoorden.
  • Stap 5: herschrijf jouw webpagina’s op basis van al deze zoekwoorden.

Al deze verschillende lagen aan zoekwoorden, staan in relatie met alle mogelijke vragen die de gebruiker kan hebben. Wanneer jouw webpagina antwoord geeft op al deze vragen, dan verhoog je de relevantie én optimaliseer je de gebruikerservaring. En dit leidt dan weer precies tot wat jij als marketeer wil: de kans op een hogere page ranking in Google!

Aan de slag!

Denk jij naar aanleiding van deze blog dat jouw webpagina SEO-technisch wel wat optimalisatie kan gebruiken? En kom je er niet alleen uit? Wij helpen je graag! Neem via onderstaand formulier contact op en wij zorgen ervoor dat jouw online vindbaarheid vergroot wordt!

Jouw website SEO-technisch optimaliseren?

Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Hoe jouw video opvalt

Hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content

Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?‍

Lees meer
Online evenementen

Waarom een online evenement een prima alternatief is

Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?

Lees meer
Online events tijdens corona

Kwalitatief hoogwaardige online events – profiteren van het nieuwe normaal

Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.

Lees meer
All posts