Optimaliseren met Data Driven Marketing

Optimaliseer jouw strategie met Data Driven Marketing!

Marketingkeuzes baseren op een onderbuikgevoel? Niet met Data Driven Marketing! Bij deze marketingstrategie worden alle tactische beslissingen rondom marketing namelijk gebaseerd op data. Benieuwd wat Data Driven Marketing precies inhoudt? En welke voordelen dit jou als marketeer oplevert? Lees dan snel verder.

Wat is Data Driven Marketing?

Data Driven Marketing is een marketingstrategie waarbij alle activiteiten en tactische beslissingen gebaseerd worden op data. Data-analyses kunnen jou inzicht geven in het gedrag en de behoeften van jouw klanten. Deze waardevolle informatie kun jij als marketeer vervolgens omzetten naar concrete acties, waardoor je jouw marketingstrategie kunt optimaliseren. 

Wat zijn de voordelen van Data Driven Marketing?

Door de huidige technologieën beschikken we over steeds meer klantinformatie. Toch zijn er veel bedrijven halen hier nog niet hun voordeel uit. Zo worden er nog te vaak algemene marketinguitingen afgevuurd op een (te) breed publiek. Niet heel efficiënt natuurlijk… Bij Data Driven Marketing ligt de focus volledig op data. Slim, want de waarde van data is enorm! Aan de hand van data kun je namelijk een veel beter beeld schetsen van jouw bezoekers, hun gedrag en hun behoeften. En deze inzichten leveren jou als marketeer de volgende voordelen op: 

  • Je kunt jouw doelgroepen makkelijker segmenteren, waardoor je jouw marketingbudget efficiënter kunt gebruiken. Dit zul je dan ook terugzien in jouw marketing Return on Investment (ROI)!  
  • Je kunt jouw verschillende marketingactiviteiten gerichter en persoonlijker insteken op basis van de wensen en behoeften van jouw doelgroepen. Op deze manier zal jouw content beter aanspreken en bereik je meer mensen.
  • Je kunt een hogere conversieratio realiseren, omdat je nu de gewenste mensen bereikt.
     
  • Je kunt aan de hand van data jouw performance testen en zien wat wel en niet werkt. Op basis hiervan kun je strategische beslissingen maken en jouw strategie bijschaven.  

Hoe pas je Data Driven Marketing toe? 

Om aan de slag te gaan met data-driven marketing, moet je eerst bepalen wat jouw doelstellingen zijn. Welke specifieke problemen wil je oplossen of welke doelen wil je bereiken? Aan de hand daarvan kun je namelijk bepalen welke data je wil verzamelen. Realiseer je hierbij ook dat de overgang naar een Data-Driven werkwijze veel tijd kost. Begin dus klein en realistisch. Zodra je jouw doelstellingen hebt vastgesteld, begint het echte werk: 

Stap 1: data verzamelen 

Organisaties beschikken vaak over enorme hoeveelheden data, maar niet al deze data zijn relevant voor de doelen die jij wil bereiken. In deze eerste stap ga je eerst alle data verzamelen die jij nodig hebt om de gewenste inzichten te verkrijgen. Google Analytics en Google Search Console zijn hiervoor goede en veelgebruikte informatiebronnen. Deze tools kunnen je voorzien van de volgende soorten data: 

Hard data: persoonlijke data, zoals een leeftijd of woonplaats.
Soft data: gedragsmatige data, zoals klikgedrag of interesses. Zo kan soft data jou onder andere inzicht geven in welke pagina’s het beste converteren en welke campagnes de meeste omzet genereren.

Ook kun je in Google Analytics conversiepaden en navigatiepaden inzien. Navigatiepaden geven je een beeld van welke pagina’s een bezoekers bekijkt en in welke volgorde. Gaat een bezoeker bijvoorbeeld na het lezen van een blog eerst naar een verdiepende informatiepagina en daarna pas naar de contactpagina? Dan kan het zijn dat er nog wat relevante informatie mist in de blog.   

Stap 2: data analyseren en vertalen naar informatie

Nu je de gewenste data verzameld hebt, kun je deze gaan analyseren en evalueren. Hoe presteren jouw website en campagnes? Hoe ziet de Customer Journey eruit? Waar liggen de pijnpunten binnen de klantreis en aan welke knoppen kun je draaien om deze te verhelpen? Op basis hiervan kun je hypotheses gaan vormen die mogelijk jouw marketing zouden kunnen optimaliseren.  

Stap 3: hypotheses testen 

Tijd om de verschillende hypotheses te testen en te experimenteren binnen jouw marketingactiviteiten. Met A/B-testen kun je bijvoorbeeld verschillende versies maken van jouw content, e-mails of visuals en deze naar dezelfde doelgroep sturen. Denk aan twee e-mails met een andere titel of afbeelding. Op welke wordt vaker geklikt? Of stuur dezelfde mail op twee verschillende tijdstippen en kijk welke vaker geopend wordt. Wanneer je dit vaak en lang genoeg doet, vind je vanzelf de sweet spot waarop je jouw doelgroep het meeste aanspreekt én jouw doelen het beste kunt bereiken.

Stap 4: marketingactiviteiten optimaliseren

Combineer alle inzichten en bevindingen die je hebt geformuleerd in de eerste 3 stappen. Dit alles vormt samen jouw verbeterplan waarmee je de marketingstrategie kunt optimaliseren! Moet er content herschreven of aangevuld worden? Moeten er vaste aanpassingen gedaan worden in de lay-out? In deze stap voer je alle veranderingen door die volgens de data-analyses en uitgevoerde testen gewenst blijken te zijn door jouw klanten.  

De wensen en behoeften van klanten, en dus automatisch ook de gekoppelde data, veranderen continu. Als marketeer zul je deze 4 stappen dan ook regelmatig moeten doorlopen om jouw marketingstrategie optimaal te houden. Data Driven Marketing is een tijdrovende werkwijze, maar de strategische beslissingen die je op basis hiervan kunt nemen, maken dit het helemaal waard!

Data driven marketing voor jouw organisatie? 

Wil jij ook graag overgaan op een Data-driven werkwijze? En ben je benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op en wij gaan graag met je in gesprek! 

Start met Data Driven Marketing!

Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt voor jouw gegevens!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op

Hoe jouw video opvalt

Hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content

Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?‍

Lees meer
Online evenementen

Waarom een online evenement een prima alternatief is

Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?

Lees meer
Online events tijdens corona

Kwalitatief hoogwaardige online events – profiteren van het nieuwe normaal

Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.

Lees meer
All posts