Wil jij die eerste posities pakken in de zoekmachine, dan is online vindbaarheid natuurlijk een onmisbaar onderdeel. Maar zijn die posities wel zo relevant? Met lokale SEO verbeter je je lokale vindbaarheid, en daarmee vaak ook je kwalitatieve leads. En zeg nu eerlijk, wie wil dat nu niet? Wat houdt lokale SEO nu eigenlijk in en nog belangrijker, hoe kun je zelf de vindbaarheid verbeteren? Wij geven je onze beste tips met betrekking tot lokale SEO.
Voordat we je de nodige tips en tricks geven voor het verbeteren van je lokale SEO, gaan we eerst terug naar de basis. Want wat betekent lokale SEO nou eigenlijk? Met SEO (Search Engine Optimization), ook wel zoekmachine optimalisatie, richt je je op het behalen van (hogere) posities in de zoekmachine. Bij lokale SEO is dit niet anders, echter focus je je specifiek op het verbeteren van je vindbaarheid in de buurt. Lokaal dus.
Om de lokale SEO van je bedrijf te verbeteren, kun je gebruik maken van verschillende tools en diensten die speciaal ontworpen zijn voor lokale vindbaarheid. Zo kan jij direct gericht aan de slag.
Steeds vaker plakken we een stad of locatie achter ons zoekwoord. Zoals het zoeken naar een restaurant in een specifieke stad of als je snel hulp nodig hebt bij een lekkage en een loodgieter zoekt die in de buurt zit.
Ik hoor je denken: heeft het dan wel zin om voor mijn bedrijf veel geld te besteden aan advertenties om bovenin de zoekresultaten te komen, als mensen toch steeds vaker lokaal zoeken? Moet ik überhaupt nog wel adverteren? Het antwoord op deze vraag is: ja zeker! Maar, SEA is weer een andere tak van sport. We houden het hier even bij SEO. Met de lokale SEO in opmars zal de focus iets verschuiven. Hieronder tref je onze tips en tricks om je lokale SEO te verbeteren:
Wanneer je je richt op lokale gebruikers zorg je voor een adres en telefoonnummer. Doordat ze vaak op zoek zijn naar direct contact willen ze jouw bedrijf meteen kunnen bellen met verdere vragen, of even langskomen. Maar liefst een kwart van de zoekopdrachten naar lokale bedrijven leidt tot een aankoop. Dit komt voornamelijk doordat er meteen een bezoek aan de bedrijven kan worden gebracht dankzij de juiste en eenvoudig te vinden bedrijfsinformatie. Dit kan heel eenvoudig worden gedaan door je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Vul hier je adres, contactgegevens en openingstijden van je bedrijf in.
Heb je voor iedere vestiging van je bedrijf een eigen website, zorg er dan voor dat de content niet identiek is. Maak voor iedere website of pagina unieke teksten. Vanzelfsprekend moeten de gegevens op je ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina overeenkomen met die op je website(s). Als dit niet overeenkomt, kan dit van invloed zijn op de lokale SEO-ranking van je bedrijf. Maak de koppeling tussen je adres en bedrijfswebsite duidelijker voor Google door een Google Maps kaart toe te voegen aan de contactpagina van je bedrijfswebsite.
Als jouw ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina is voorzien van veel goede feedback en reviews, dan heeft dat een positieve uitwerking op het bedrijfsimago en vergroot je de klantbetrokkenheid. Terugkerende klanten worden aangezet tot het achterlaten van een beoordeling én je trekt nieuwe klanten makkelijker over de streep.
Misschien wat voor de hand liggend, maar laat de belangrijkste lokale zoekwoorden voor jouw bedrijf terugkomen in de teksten op je website. Een zoekmachine bepaalt met de zoekwoorden op je website namelijk hoe relevant je pagina is voor de zoekopdracht die je potentiële klant ingeeft. Om goed vindbaar te zijn in jouw omgeving is het dus belangrijk dat de inhoud van je website aansluit op de zoekopdracht. Zorg daarom dat de naam van je regio of plaats terugkomt in verschillende onderdelen van je website. Dus niet alleen in de teksten, maar ook in de descriptions en titels van de pagina’s op je website.
Zet je bedrijf op lokale bedrijfspagina’s, zoals websites van gemeentes, ondernemingsverenigingen in de regio of bedrijven die met je samenwerken. Links van relevante lokale pagina’s naar jouw bedrijfswebsites verhogen je lokale ranking in de zoekmachine. En het hoeft niet alleen bij directories of partnerpagina’s te blijven, veel websites staan bijvoorbeeld ook open voor gastblogs. Hier kun je in ruil voor je kennis en expertise in jouw niche een waardevolle doorverwijzing naar je website laten plaatsen.
Nu weet je wat er allemaal bij lokale SEO komt kijken. Stroop je mouwen op en start met het optimaliseren van je website!
We denken graag met je mee. Zelf aan de slag gaan met lokale SEO, maar liever eerst advies van ons ontvangen? Ook dat is mogelijk. Natuurlijk kun je ook onze enthousiaste SEO-specialisten inzetten. Die weten wel van aanpakken. Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!
We nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?
Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?
Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.