Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.
Online werken zat voor de Corona crisis al in de lift. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal mensen dat (soms) thuis werkt is toegenomen van 2,8 miljoen in 2013 naar 3,3 miljoen in 2018. 2 miljoen van deze groep bestaat uit incidentele thuiswerkers. Met als belangrijkste reden voor het thuiswerken, de reistijd die afgelegd moet worden naar kantoor. Toch bleven er bezwaren tegen thuiswerken. Zo vinden mensen het contact met collega’s erg belangrijk en kan het lastig zijn werk en privé gescheiden te houden. Daardoor bleef de groep incidentele thuiswerkers het grootst.
Het Coronavirus zorgde ervoor dat er geen keus meer was. Thuiswerken is voorlopig de standaard. Door deze grote verandering zijn veel bedrijven genoodzaakt om op zoek te gaan naar nieuwe creatieve oplossingen. Het belangrijkste is natuurlijk het ontdekken van de digitale mogelijkheden. Waar eerder de marketingstrategie vaak bestond uit een deel online en een deel offline-marketing, wordt dit nu volledig online. Live events kunnen gecanceld worden, maar een betere optie is natuurlijk het verplaatsen naar online. Nu het Coronavirus al een tijdje in ons leven is, worden er hele concerten en aangepaste festivals online georganiseerd. Ook voor B2B zijn er tal van mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan webinars, online demo’s of een podcast!
De Corona crisis is uiteraard niet de enige reden waarom een online event organiseren slim is. Ook voor deze Corona-tijd waren de voordelen van online events zoals bijvoorbeeld een online webinar al duidelijk. Een aantal voordelen zijn:
Vóór Corona was video al niet meer weg te denken uit de marketingstrategie. In 2018 bleek al dat marketeers die videomarketing gebruiken 49% sneller in omzet groeien.
Meer weten over video marketing? Wij hebben een professionele webinar studio en podcast studio tot onze beschikking. Je huurt al een studio vanaf 650,- per sessie. Wil je meer weten? Plan een virtuele tour met Mira.
Het Coronavirus is hopelijk geen blijvende factor, online werken waarschijnlijk wel. Zo blijkt uit onderzoek van de Nationale Vacaturebank dat 53% van de 1000 ondervraagden positief staat tegenover thuiswerken. 49% geeft zelfs aan dat zij na de Corona crisis (deels) thuis willen blijven werken. We zijn gewend geraakt aan het virtueel vergaderen en de online vrijdagmiddagborrels. Ook het wegvallen van reistijd is iets waar we al snel aan gewend zijn geraakt. Uiteraard missen we nog steeds allemaal onze collega’s en is op kantoor werken best nog wel eens handig. Maar veel bedrijven zijn van mening dat het, ook na de Corona crisis, niet meer nodig zal zijn om met z’n allen ’s ochtends in de file te gaan staan.
Ook duurzaamheid speelt hierin een rol. Aangezien de veranderingen ook effect hebben op het milieu. Er zijn minder files en er wordt minder gevlogen. Dit heeft gezorgd voor een sterke afname van CO2-uitstoot. Een interessant initiatief vanuit het bedrijfsleven is ‘Anders Reizen’. Dit initiatief van 50 bedrijven heeft als doel de CO2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren in 2030. Ook zij geven aan dat dit de kans is om het werken onafhankelijk van tijd en plaats te verankeren in het nieuwe duurzame normaal.
Niet alleen online werken, ook online events zijn het nieuwe normaal. Zo verwacht Gartner dat er in 2024 nog maar een kwart van de zakelijke events en meetings offline zullen plaatsvinden. In 2019 was dit nog 60%.
Een persoonlijke ontmoeting met klanten en prospects is altijd van grote waarde geweest. Helaas is dat in deze tijd niet zo makkelijk meer. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven en blijkt een online meeting of een online event een stuk efficiënter te zijn, omdat mensen meer gefocust zijn en het minder tijd kost om hieraan deel te nemen.
Misschien had je deze voordelen allang door en ben je er al aan begonnen, het organiseren van een webinar met bijvoorbeeld Zoom of Microsoft Teams. Jezelf opsluiten in de slaapkamer van je zoon of dochter om wat privacy te creëren, oortjes in, script voor je neus, en we kunnen beginnen. Er zijn al genoeg leuke filmpjes opgedoken van online meetings of webinars waar dit niet helemaal volgens plan ging, omdat zoon- of dochterlief even binnen kwam vallen.
Bij het organiseren van een offline event of bijvoorbeeld het geven van een demo op locatie, zorgde je natuurlijk voor een goede kwaliteit. Waardevolle slides, een goed verhaal, netjes aangekleed en waar nodig een representatieve locatie. Deze kwaliteit is ook bij het organiseren van online events nog steeds van groot belang. Want wat is nou vervelender dan een korrelige video of krakende stem? Wanneer de kwaliteit optimaal is, is het voor de deelnemers een stuk prettiger kijken en luisteren. En niet geheel onbelangrijk, het komt een stuk professioneler over!
Bekijk hier enkele snapshots van onze professionele studio. Tevens inzetbaar als portable studio. Meer weten? Boek een virtuele tour met Mira.
Dus wil jij jouw verhaal online op professionele wijze overbrengen naar jouw doelgroep? Neem contact op of neem eens een kijkje bij onze succesverhalen. We proberen zoveel mogelijk van ons werk hier te delen. Staat jouw voorbeeld klant case er niet tussen? Dan kan Mira je er zeker weten meer over vertellen.