Influencer marketing

Influencer marketing in B2B: is jouw bedrijf er klaar voor?

Mensen zijn in hun onderbewustzijn erg beïnvloedbaar. Daar kun je met je marketingstrategie natuurlijk goed op inspelen. Influencer marketing, zoals dat wordt genoemd, wordt veel gebruikt in de business-to-consumer (B2C) wereld, maar ook in de business-to-business (B2B) kan het erg effectief zijn. Maar wat is nou eigenlijk influencer marketing? En waarom zou je het inzetten voor jouw business? Wij vertellen je er alles over.

Wat is influencer marketing?

Een influencer is een persoon (of groep) die op een bepaalde manier invloedrijk is. Dit kan zijn doordat hij/zij een groot bereik heeft of op een bepaald gebied als inspiratie wordt gezien door mensen uit die doelgroep. Deze persoon kan bijvoorbeeld merkbekendheid stimuleren of de doelgroep beïnvloeden om een bepaald product te kopen of een dienst af te nemen. Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van deze persoon, de influencer, om invloed uit te oefenen op de doelgroep.

Waarom influencer marketing in B2B?

In B2C is influencer marketing al jaren een populair fenomeen. Bekende personen met veel invloed en/of een groot bereik promoten bijvoorbeeld een nieuw make-up merk, kleding van toonaangevende merken of een bijzondere bestemming wereldwijd. Maar hoe zit dat eigenlijk in de B2B wereld? Het is een misverstand dat influencer marketing alleen effectief is als je het richt op consumenten. Het principe blijft hetzelfde, maar je koppelt een andere doelgroep aan je merk.

Uit een eerder onderzoek van LinkedIn onder B2B marketeers bleek al dat meningen van experts als betrouwbaar worden beschouwd en daarmee een invloedrijke factor zijn om wel of niet samen te merken met een partij. Ook kwam uit een onderzoek van TopRank naar voren dat 78% van de potentiële klanten waarde hecht aan advies van influencers uit de branche.

influencer marketing research
©TopRank

Influencers binnen jouw vakgebied

Kies je een influencer binnen jouw vakgebied, dan zijn het vaak experts die voor de doelgroep een voorbeeldfunctie zijn. Ze kunnen dus een sterke invloed uitoefenen. Stel je voor, iemand waar jij tegenop kijkt in jouw vakgebied vertelt dat een bepaald product hem heeft geholpen om zo succesvol worden als hij nu is. Dan word je toch nieuwsgierig naar dat product en is er een kans dat je dit gaat aanschaffen. Zo kan influencer marketing dus ook werken in business-to-business.

Zet je B2B effectief in, dan kan het je helpen bij:

  • Het vergroten van je naamsbekendheid;
  • Meer websitebezoekers;
  • Verhogen van het aantal leads of sales.

Influencer marketing in de praktijk

Influencer marketing is in de kern niet ingewikkeld, maar er zijn wel een aantal punten waar je goed op moet letten. Misschien wel één van de belangrijkste dingen is dat de influencer bij het merk past. Je moet zorgen voor geloofwaardigheid. Als deze persoon niet dezelfde normen en waarden heeft als jouw bedrijf, kan dit alleen maar nadelig zijn voor de campagne. Authenticiteit is dus ook een erg belangrijk punt. Bovendien moet er een match zijn tussen de influencer en de doelgroep. Een persoon kan nog zo goed bij een bedrijf passen, maar als deze persoon de doelgroep niet aanspreekt, is het alsnog niet effectief.

Influencer marketing kan veel geld kosten, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Misschien heb jij wel een klant of opdrachtgever die in jouw branche invloedrijk is, of ken je via via iemand die wil spreken op jullie event. Mocht je wat bekendere sprekers/influencers willen gebruiken, kunnen er wat hogere bedragen in omgaan. Maar geen zorgen als je geen extreem groot marketingbudget hebt, ook voor jouw bedrijf zijn er opties!

Houd er rekening mee dat het in de praktijk wel kan verschillen van B2C. Bij B2B duurt het beslissingsproces over het algemeen langer en komt er meer bij kijken om een product aan te schaffen. Het moet bijvoorbeeld langs verschillende teams of er gaat eerst een gedegen onderzoek aan vooraf, wat langer kan duren.

Kies voor een samenwerking met micro- en nano-influencers

Is jouw bedrijf klaar voor het gebruik van influencer marketing? Dan wordt het tijd om je te verdiepen in het type influencer. Kies je bijvoorbeeld voor macro-, micro- of nano-influencers? Het verschil zit hem in het aantal volgers. Een macro-influencer heeft tussen de 50.000-100.000 volgers, micro-influencer 5.000-50.000 volgers en nano-influencer maximaal 5.000 volgers. Je neigt misschien direct naar een macro-influencer vanwege een potentieel groter bereik, maar let op: vaak draait het hier vooral om het geld en niet zozeer meer om het product.

Zorg voor een goede match

We zeiden al eerder dat authenticiteit belangrijk is, en dat behoud je sneller met een micro- of nano-influencer. Dit zijn veelal de personen die echt passie hebben voor een product of niche, meer engagement creëren en veel geloofwaardiger overkomen op de doelgroep. Zorg dus voor een goede match, anders kan er een enorme flater op de loer liggen. Weet je nog, die mismatch tussen Shell en Anna Nooshin? Een perfect voorbeeld waarom het belangrijk is de juiste persoon voor jouw product te kiezen.

Anna Nooshin Shell

 

Zie influencer marketing als een kans

Tot slot misschien wel de belangrijkste vraag: hoe pas ik influencer marketing toe in mijn bedrijf? Dit kan op veel verschillende manieren. Je kan bijvoorbeeld een klantcase of ander soort blog schrijven samen met de influencer, of er een laten schrijven door de influencer. Maar het kan ook op een hele andere manier. Denk bijvoorbeeld aan een online event die jouw bedrijf organiseert, waar jij een invloedrijk persoon uitnodigt als spreker. En zo zijn er nog veel andere mogelijkheden.

Nu jij!

Overtuigd? Begin dan direct! Nog niet helemaal overtuigd? Laat het ons weten, dan kijken we samen naar de beste manier voor jouw bedrijf.

Help jouw bedrijf groeien met B2B influencer marketing

Heb je vragen, twijfel je of weet je niet waar je moet beginnen? We denken graag met je mee. Laat het ons weten!

Bedankt!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Laatste berichten

Hoe jouw video opvalt

Hoe jouw video opvalt in een Tsunami aan content

Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?‍

Lees meer
Online evenementen

Waarom een online evenement een prima alternatief is

Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?

Lees meer
Online events tijdens corona

Kwalitatief hoogwaardige online events – profiteren van het nieuwe normaal

Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.

Lees meer
All posts