Stel: je hebt een onderneming met een mooi product. In de ideale situatie wil iedereen dat product van jou kopen, toch? Leuk bedacht, maar helaas is dit niet de realiteit. Een veel gemaakte fout is dat organisaties heel veel verschillende soorten klanten of personen willen bereiken. Conclusie: als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand. Hierdoor moet je een te breed verhaal neerzetten, waardoor je de aandacht gaat verliezen van de daadwerkelijke doelgroep. Namelijk de doelgroep waarvoor jouw product perfect is.
Om te weten hoe je mensen moet bereiken met je verhaal, moet je weten wie ze zijn. Een buyer persona is in dit geval een semi-fictief persoon, waarvan je tot in de details weet wie dit is en wat zijn of haar gedrag en doelen zijn. Eigenlijk kruip je in de huid van je ultieme klant. Daarmee breng je de doelgroep tot leven en kun je de klant beter begrijpen én beter bereiken. Met als resultaat dat je een continue stroom aan content kunt creëren, want je weet precies voor wie je het maakt.
Waarom je volgens ons absoluut je buyer persona helder in kaart moet hebben:
Begin klein, vooral als je er weinig ervaring mee hebt. Begin bijvoorbeeld met één doelgroep, ondanks dat je er meerdere hebt. Je buyer persona vertegenwoordigt namelijk één doelgroep. Probeer deze persoon te onderbouwen met beschikbare data die je mogelijk hebt in je CRM-systeem, uiteraard door marktonderzoek en niet geheel onbelangrijk; je eigen inzichten. Wie zit er tegenover je aan tafel, wie koopt er bij je?
Dan is het tijd om het op te gaan schrijven, eigenlijk begint het allemaal met een brainstormsessie waarbij je de volgende vragen kan stellen aan je zelf:
Door al deze vragen te beantwoorden kan je een heldere buyer persona creëren, je brengt de persoon tot leven voor jezelf. Om het nog meer tot leven te krijgen is het handig om de bovenstaande vragen in geclusterde blokken op te delen, per onderdeel. Zoek een goeie stockfoto die bij het profiel past. Maak hem mooi op (of laat dit door een designbureau doen) zodat je hem goed in het zich aan de muur kan hangen. Dan zie je dagelijks wie je doelgroep is, dat maakt het makkelijk om ze te blijven begrijpen en bereiken. En zoals we al eerder zeiden, levert je dat nieuwe leads op.
Heb je vragen, twijfel je of weet je niet waar je moet beginnen? We denken graag met je mee. Laat het ons weten!
We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?
Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?
Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.