Het is al een tijdje bekend, chatbots zijn enorm populair. Des te meer reden om je te verdiepen in de belangrijkste voordelen van een chatbot op je website. De belangrijkste reden van de populariteit van een chatbot? Snelheid. We willen snel contact en snel antwoord op onze vragen. Het duurt vaak te lang om bijvoorbeeld iemand van klantenservice te bellen. Gemiddeld ben je hier 11 minuten aan kwijt. Chatbots daarentegen, zijn aanzienlijk sneller. De gemiddelde wachttijd voordat een zoekopdracht wordt afgehandeld is 45 seconden.
Nooit meer wachten en op elk moment beschikbaar. Dat wilt toch iedere websitebezoeker?
Naar schatting maakte eind 2019 bijna een kwart van de wereldbevolking gebruik van chatbots. Ontdek de belangrijkste voordelen van een chatbot op jouw website.
We gaan er even vanuit dat het doel van jouw website is om leads te genereren en contactgegevens te verkrijgen van je websitebezoekers, zodat je hen vervolgens kan opvolgen als leads en uiteindelijk klant kan maken. Een chatbot kan ervoor zorgen dat jouw websitebezoekers vaker hun gegevens achterlaten, wat leidt tot het genereren van meer leads. Deze bot is namelijk zichtbaar op elke pagina van jouw website. De bezoekers zien de chatbot altijd ergens in de hoek van de pagina en worden er zo elk moment aan herinnerd dat ze via deze weg gemakkelijk een vraag kunnen stellen. Bezoekers hoeven niet meer te zoeken naar een zoekfunctie op de website of zelf via het menu op zoek te gaan naar het antwoord op hun vraag. Daarnaast is het een laagdrempelige manier voor de bezoeker om een vraag te stellen.
Een contactformulier invullen of de klantenservice opbellen; daar is de drempel vaak net te hoog voor. Een chatbot kan hiervoor de perfecte oplossing zijn, met als groot voordeel dat de bezoeker nooit meer hoeft te wachten en dat de bot op elk moment beschikbaar is. Dat is wat we willen. Niet meer wachten aan de telefoon met nog 6 wachtende voor je. Niet meer een e-mail sturen waarop binnen een week wordt geantwoord. Met een bot kunnen websitebezoekers 24/7 gemakkelijk een vraag stellen en hier snel een antwoord op krijgen. Een chatbot kan 80% van de standaardvragen beantwoorden en wanneer deze het antwoord niet weet, kan deze ervoor zorgen dat de bezoeker live met een medewerker kan chatten.
Een chatbot kan het ideale middel zijn om erachter te komen waar jouw websitebezoekers naar op zoek zijn. Belangrijk om te weten is dat er verschillende soorten bots bestaan, zo heb je onder andere:
Je kunt een chatbot inzetten voor verschillende doelen: informatie geven, zorgen voor inspiratie en uiteraard het verkopen van jouw product of dienst. Informatie verschaffen is een vorm van klantenservice. Veel vragen die de klantenservice binnen krijgt, zijn al vaker gesteld. Deze kan je gemakkelijk door de bot laten beantwoorden. Zorgen voor inspiratie kan je doen met een Artificial Intelligence (AI) chatbot. De chatbot kan bijvoorbeeld een leuk product voorstellen dat past bij het seizoen of bij een bepaalde feestdag. En uiteindelijk wil je natuurlijk jouw product of dienst verkopen. Een bot kan dit op een originele manier doen. Denk bijvoorbeeld aan een korte quiz waaruit het meest geschikte product of dienst komt.
Door alle informatie die de chatbot binnen krijgt te verzamelen, kun je een goed beeld krijgen van wat jouw websitebezoekers nou echt willen. Een mooi voordeel dus! Naar welke informatie zijn zij op zoek, welke vragen worden er voornamelijk gesteld? Vinden zij het leuk om inspiratie op te doen, of haken zij dan af en wordt er alleen een duidelijk antwoord op een vraag verwacht? Door dit in kaart te brengen kan je vervolgens hier weer op inspelen door de bot aan te passen.
Zoals bij voordeel 3 al genoemd is, verzamelt de chatbot allerlei data. Naast data waarmee je inzicht kan krijgen in de behoeften van de bezoekers, kan je ook contactgegevens verzamelen. Een bijkomend voordeel is dat wanneer je ervoor zorgt dat de chatbot geïntegreerd is met jouw CRM-systeem, je dit een hoop handmatig werk kan schelen. De gegevens die de chatbot van jouw websitebezoekers verzameld, komen automatisch in het CRM-systeem terecht, klaar voor de opvolging van deze leads. Het mooie van de chatbot is dat deze ervoor kan zorgen dat je niet alleen contactgegevens verzameld maar ook informatie over de interesses van een bepaalde lead. Met deze informatie kan de opvolging van de leads veel specifieker worden ingezet.
Een ander mooi voordeel van het koppelen van de bot aan het CRM-systeem, is het herkennen van leads of klanten. Het IP-adres kan gemakkelijk gekoppeld worden aan het account. Hierdoor weet de chatbot of er al eerder contact is geweest met de websitebezoeker of niet. Wanneer je dan overschakelt van de chatbot naar een live chat, kan je eerdere gesprekken inzien. Zo hoeft de lead of klant niet opnieuw het hele verhaal te vertellen.
Voordat je een bepaalde chatbot kiest, bedenk eerst welk doel deze moet gaan hebben. Vervolgens kan je de soort kiezen en deze ‘trainen’. Genereer antwoorden op vragen, bepaal de ‘tone of voice’ en zorg dat je de chatbot heel veel test. Zie het als jouw ideale Virtuele Assistent; zodra de chatbot als een geoliede machine draait, zal deze je heel wat tijd gaan besparen. Tot slot, vergeet de chatbot niet te integreren met jouw CRM-systeem.
Wanneer je een chatbot wilt gaan gebruiken is het goed om te weten dat er diverse marketing automation platformen zijn die de chatbot functionaliteit al in zich hebben, bijvoorbeeld Hubspot en Microsoft. Daarnaast zijn er ook een aantal specialistische tools, zoals Intercom. Deze focust zich puur op de chat op je website.
Hebben we je overtuigd van de belangrijkste voordelen van een chatbot op je website? Dan is het de hoogste tijd op jouw chatbot op je website te introduceren! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met jouw op om alle mogelijkheden betreft de chatbots door te nemen.
We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!
Zeeën aan video content worden dagelijks gepubliceerd op digitale platformen. Vaak in een hip nieuw formaat zoals 4K of 360 graden. Als de groei van videoconsumptie zich blijft ontwikkelen zoals het nu doet, bestaat in 2020 80% van alle content op het internet uit video. Hoe valt jouw video dan nog op?
Yes, je hebt een super mooi product ontwikkeld of hebt erg veel kennis over een mooi product, dan wil je natuurlijk niks liever dan dat bij je (potentiële) klanten promoten. Maar wat nou als je niet meer op de koffie kunt of geen fysiek evenement meer mag organiseren? Terecht in de huidige situatie, maar hoe los je het dan nu op?
Maart 2020 waren we plotseling allemaal genoodzaakt om vanuit huis te gaan werken. Alles moest online, van vergaderen tot de vrijdagmiddag borrel, het coronavirus heeft hardhandig gezorgd voor een grote verandering. Echter bied dit ook kansen, zoals op het gebied van het organiseren van online events.