Een webinar opnemen is een effectieve manier voor lead generation. Dit komt omdat door het opnemen van webinars, je meer gezag uitstraalt. Maar hoe organiseer je een webinar? En wat zijn de dingen waar je aan moet denken voordat je een webinar gaat opnemen? In deze blog geven wij je drie webinar tips.
Een webinar is een specifiek soort evenement die mensen alleen online kunnen bijwonen. Anders dan bij andere online evenementen, zijn webinars echt een evenement voor kennisoverdracht. Voorbeelden van webinars zijn onder andere lezingen, online workshops, of een college.
Hoewel webinars een veel voorkomende manier van kennisoverdracht is, blijft het organiseren van een webinar toch vaak een uitdaging. Wat zijn de drie belangrijkste punten om op te letten tijdens het organiseren van een webinar?
Voordat je überhaupt begint met het opnemen van een webinar, is het belangrijk dat de beste tools gebruikt worden. Online kunnen mensen gemakkelijk afhaken, zeker als het webinar gratis wordt aangeboden. Daarnaast is er op internet veel informatie te vinden over vrijwel alle onderwerpen. Het is dus belangrijk dat een webinar van goede kwaliteit is.
Om een goede kwaliteit te garanderen heb je dus zowel een camera of webcam met hoge beeldkwaliteit, als microfoons die geluid mooi kunnen opnemen nodig. Ook moet er vooraf nagedacht worden over het webinar platform. Wordt het live uitgezonden vanuit Teams of Zoom? Of wordt het webinar opgenomen en kunnen bezoekers van je website gratis het webinar bekijken?
Zodra alle praktische onderdelen voor het opnemen van je webinar geregeld zijn, moet de inhoud worden bepaald. Het is hierbij belangrijk om vooraf een duidelijk onderwerp te hebben waarover gesproken gaat worden. Kies voor een onderwerp met genoeg diepgang, maar wat niet te algemeen is, en dat past bij je target audience. Een webinar met als onderwerp “Google Analytics” is bijvoorbeeld te algemeen. Het webinar kan dan beter gaan over “tips & tricks bij het instellen van Google Analytics”.
Na het onderwerp gekozen te hebben, is het dan zaak om veel te oefenen. Door vaak te oefenen krijg je meer grip op de stof van het gekozen onderwerp. Hierdoor ga je automatisch rustiger praten en kom je zelfverzekerder over.
Maak daarnaast ook een presentatie. Een presentatie helpt structuur aan te brengen tijdens het webinar, zowel voor jouw als voor de kijkers.
Een belangrijk onderdeel om je webinar te laten slagen tijdens een uitzending, is dat er genoeg interactie mogelijkheden moeten zijn. Toch is het hebben van interactie moment gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker omdat je, zoals eerder gezegd, een bepaalde kwaliteit wilt leveren aan je kijkers. Gelukkig zijn er genoeg tools op de markt die interactieve functionaliteit bieden.
Bij Bluebump adviseren wij voor live-uitzendingen van webinars om Slido te gebruiken. Met Slido kunnen kijkers gemakkelijk via een QR-code polls beantwoorden en vragen stellen. Daarnaast heeft deze tool verschillende integraties met onder andere PowerPoint en Microsoft Teams. Zo kan je tijdens het geven van een webinar gemakkelijk interactie houden met het publiek.
Overweldigd geraakt na het lezen van deze tips voor een webinar? Maak je niet druk! Bij Bluebump nemen wij webinars op en zenden ze uit vanuit onze professionele studio. Hierdoor kan jij je focussen op de inhoud en nemen wij alle praktische taken van je over. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op! Of wil je gelijk actie ondernemen? Plan hier een brainstormsessie in!
Een van de onderdelen van digital marketing waar men het vaak over heeft is dat voor een goede digital marketing strategie het genereren van leads noodzakelijk is. Lees hier hoe je lead generation kan optimaliseren om zo dichterbij je klanten te komen.
Storytelling is enorm belangrijk in het huidige marketing klimaat. Toch is het lastig om je projecten om te zetten naar een verhaal. Benieuwd hoe je van verbeelding naar verhaal gaat? Lees snel deze blog
Wist jij al dat Video Advertising dé manier is om vandaag de dag digitaal te adverteren? In deze blog ontdek je wat de voordelen zijn van deze populaire trend. Ook lees je welke stappen je kunt volgen om Video Advertising strategisch aan te pakken!