Een van de onderdelen van digital marketing waar men het vaak over heeft is dat voor een goede digitale marketing strategie het genereren van leads noodzakelijk is. Simpel gezegd zijn leads personen die online interesse hebben getoond in je bedrijf. Hoe kan je deze online interesse omtoveren tot echte klanten? Lees hier onze tips.
Internet leads genereren is een van de vele marketing termen van de laatste jaren die mensen vaak gebruiken. Een internet lead wordt aangemaakt wanneer iemand persoonlijke informatie in een webformulier invult en dus een verzoek heeft ingediend om gecontacteerd te worden. Simpel gezegd zijn leads dus personen die online interesse hebben getoond in je bedrijf. Hoewel er vaak wordt gesproken over het feit dat je bedrijf zo veel mogelijk leads moet genereren, is het niet zo dat dit een simpel proces is. In de huidige online marketing wereld moeten bedrijven constant up-to-date zijn met de laatste trends, en dus ook op het gebied van leads generen. Elk sociale media platform vereist namelijk een andere strategie die ook nog aangepast moet worden per doelgroep.
De eerste mogelijkheid om meer leads te genereren is simpel: adverteer op het platform waar de grootste groep van je klanten te vinden zijn. Hoewel dit logisch klinkt en een makkelijke oplossing lijkt, is dit niet helemaal het geval. Tuurlijk zorgen advertenties uiteindelijk voor extra traffic op je website. En daarmee zullen ook meer leads interesse tonen in je bedrijf, maar door hoge kosten is dit niet de beste manier om op lange termijn leads te blijven genereren. Daarnaast zijn er ook effectievere manieren om meer leads te genereren. Hoewel deze manieren een actievere houding van je bedrijf vereisen, leiden deze manieren uiteindelijk wel tot organische leads. Organische leads zijn personen die op eigen wil hebben gereageerd op calls to action. Deze mensen zijn daarom waardevoller dan leads gegenereerd via advertenties. Dit komt omdat, in tegenstelling tot leads via advertenties, organische leads een intrinsieke interesse hebben getoond in een product. Organische leads zijn dus loyaler dan betaalde leads. Maar hoe krijg je meer organische leads?
Allereerst is het optimaliseren van je SEO is het beste hulpmiddel voor meer organische leads. Door goede SEO staat je bedrijf hoger in een zoekmachine als mensen naar producten en/of services zoeken. Door een duidelijk onderwerp te hebben, visuele content te plaatsen, en duidelijk antwoord te geven op vragen die je doelgroep heeft, zal Google je automatisch hoger plaatsen in zijn zoekmachine. Let op! SEO is een lange termijn strategie en dat kost dus veel tijd en finetuning om te perfectioneren, maar het resultaat is een grotere groep organische leads die loyaler zijn dan leads gegenereerd via betaald bereik.
Deze tip heeft te maken met onze eerdere blog over het belang van verhalen vertellen. In deze blog werd het belang van het persoonlijke aspect in verhalen uitgelicht. Hoewel deze blog gaat over het belang van persoonlijke verhalen op het gebied van content creation, is dit ook van belang bij het benaderen van potentiële leads. Mensen persoonlijk aanspreken op bijvoorbeeld LinkedIn geeft leads het gevoel dat je daadwerkelijk om ze geeft. Door deze persoonlijke benadering spring je boven de competitie uit.
Naast goede SEO is het hebben van hoge kwaliteit content ook een goede manier om meer leads te genereren. Content valt, in onze ogen, altijd onder één van de drie H’s. Hygiene, Hub of Hero content. Hoewel elke soort content indirect belangrijk is voor het werven van nieuwe klanten, is voornamelijk de Hero content belangrijk. Deze content is van hoge kwaliteit, straalt gezag uit binnen je vakgebied en zorgt voor veel internet verkeer rondom je brand op de momenten dat je hero content online zet.
Naarmate de online en offline wereld nog meer met elkaar verweven, zal hierdoor het genereren van leads veranderen. Wij zien dat er al verschillende onderdelen van lead generatie geautomatiseerd zijn. Als een bezoeker van een webpagina bijvoorbeeld het formulier van de nieuwsbrief invult, is nu al mogelijk om mensen binnen jouw bedrijf op te hoogte te stellen van deze nieuwe lead zodat er een persoonlijke e-mail of LinkedIn bericht gestuurd kan worden.
Het grote probleem met deze manier van leads genereren is dat het een reactieve houding is. Pas zodra een lead iets heeft ingevuld wordt er een e-mail gestuurd naar de desbetreffende lead. Wij verwachten dat bedrijven een steeds actievere houding zullen gaan innemen op het gebied van lead generation. Automatisering van verschillende onderdelen waardoor een actieve houding wordt ingenomen, is wat ons betreft de toekomst van lead generation.
Omdat persoonlijke benadering belangrijk is bij nieuwe leads, is nog een groot onderdeel van lead generation handmatig werk. Echter zijn er al platformen die ook het eerste contact met nieuwe leads uit handen nemen van je bedrijf zodat jij je volledig kan focussen op lead nurturing. Tegenwoordig hebben mensen de mogelijkheid om bedrijven eindeloos met elkaar te vergelijken. Daarom is een persoonlijke aanpak per lead zo belangrijk, aangezien je bedrijf op die manier boven de concurrenten uitspringt. Automatisering kan hier perfect mee helpen zonder dat je klanten links laat liggen.
Om de kortste weg naar je klanten van morgen te vinden, werkt Bluebump met drie basispijlers. Wij maken content, gebaseerd op het 3h model, altijd voorzien is van goede SEO op basis van twee platformen zodat elke stukje content dat wij maken, zo hoog mogelijk in Google te vinden is. Daarnaast automatiseren wij ook zo veel mogelijk processen om leads te genereren zonder dat de persoonlijke touch verdwijnt. Hierdoor kan jij je persoonlijk focussen op je huidige klanten zonder potentiële klanten in de kou te laten staan.
Ben je benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen met het genereren van meer leads? Neem contact met ons op! Of wil je gelijk actie ondernemen? Plan hier een brainstormsessie in!
Storytelling is enorm belangrijk in het huidige marketing klimaat. Toch is het lastig om je projecten om te zetten naar een verhaal. Benieuwd hoe je van verbeelding naar verhaal gaat? Lees snel deze blog
Wist jij al dat Video Advertising dé manier is om vandaag de dag digitaal te adverteren? In deze blog ontdek je wat de voordelen zijn van deze populaire trend. Ook lees je welke stappen je kunt volgen om Video Advertising strategisch aan te pakken!
Podcasts zijn tegenwoordig razend populair. Over elk onderwerp en voor elk doel is er wel een podcast te vinden. Maar wist je al dat de podcast ook steeds vaker als marketinginstrument wordt ingezet? En terecht, want de voordelen zijn enorm! In deze blog lees je waarom jij podcasts moet opnemen in jouw marketingstrategie.